Artikelen
- woensdag 04 augustus 2021
Dit weekend stond in het teken van de weersomstandigheden. Weersomstandigheden die een hele grote dosis geluk toevoegde aan het spelletje duivensport zoals wij die beleven.
We speelden dit weekend 3 vluchten, Bergerac ,de laatste dagfond vlucht (waar de lol al van af was omdat hij ingekort was tot een midfond vlucht) en de 2e jonge duivenvlucht.
Waarom ik Bergerac inkorfde (terwijl ik middaglossingen niet meer van deze tijd vind) zal ik uitleggen. Verleden jaar liep ik met de jonge duiven net achter de markt aan en waren mijn jonge duiven niet goed aan ervaringen blootgesteld wat betreft vluchten. Gevolg de jaarlingen moesten nog veel leren dit jaar.
Eén van deze jaarlingen was een zoon van mijn stamvader de ” Witpen Havenith”, toen het wat moeilijk werd op de vluchten kwam hij een paar keer de volgende morgen. Maar ik zag elke keer weer de “drive” waarmee hij de volgende morgen thuis kwam. Ik gaf hem daar om de naam “Bergeraccer” .Tijdens het seizoen kwam hij steeds beter naar huis en liet hij zien dat het een prima duif was. In mijn achterhoofd bleef wel hangen dat deze jonge Havenith doffer prima zou kunnen overnachten. Toen het dinsdag Bergerac inkorven was besloot ik pas op het laatste moment hem mee te geven zonder dat Jochem en Pascal er van wisten. Alhoewel hij afgelopen zondag nog een pittige midfond vlucht succesvol had gevlogen wist ik dat hij dit klusje “met twee vingers in zijn neus” aankon. Ik pakte hem net na het eten uit zijn bak en korfde hem in.
Bergerac werd gelost om 2 uur met wind op staart en regen. Hier was het vrijdagavond laat ronduit slecht weer en de Narbonne duiven die in de morgen waren gelost vielen ook niet dik. Ik besloot gewoon naar bed te gaan en met het licht worden op mijn duif te gaan wachten. Terwijl ik voor het slapen uit mijn slaapkamer raam nog even naar buiten keek dacht ik, wat een pest weer, bijna storm, regen en hartstikke donker.
Rond 5 uur mijn bed uit, kopje thee gezet en buiten gaan zitten in het half donker. Ik was er van overtuigd dat de “Bergeracdoffer” dit klusje even zou klaren. Mijn focus was dus gericht op het zuidwesten en terwijl het langzaam lichter begon te worden bleef ik geconcentreerd het luchtruim afspeuren. Even na zessen zie ik een duif bij buurman Arie het luchtruim kiezen. Het eerste wat ik dacht was “Wat een idioot wie laat er nu zo vroeg zijn duiven los”. Maar terwijl ik dat dacht maakte de duif een korte draai en viel zo uit de lucht bij mij op de valplank. Daar stond mijn” Bergeraccer ” met donkere neusdoppen van de regen maar nog net zo mooi als dat ik hem had ingekorfd. Snel gemeld en toen bleek het een mooie tijd duif te zijn maar de vroegste waren toch al in de nacht geconstateerd. En het is bijna zeker dat onze “Bergeraccer” ook al in de nacht is gearriveerd want hoe is hij anders op het hok van buurman Arie terecht gekomen. Mijn hok staat gedeeltelijk onder een grote boom en dat is in het donker moeilijk landen. Bij Arie heeft hij de ruimte gehad en daar vermoedelijk gewacht tot het licht werd. We zullen het nooit zeker weten. Maar het is altijd leuk als je verwachtingen die je van een duif hebt ook werkelijk uitkomen.
Voor de rest blijf ik dit soort vluchten echt niet meer van deze tijd vinden, midden in de nacht in de buurt de daken afspeuren of er duiven op zitten (en die nog vinden ook, lees het verhaal van Arnold Kok IJsselmuiden) maar daar heb ik genoeg over geschreven. Ik zou zeggen bestuurders ga lekker zo door en blijf vooral duiven zo lossen dat ze in de nacht moeten landen. Maar houdt dan wel op met het geleuter “In het belang van de duiven” gaan we dit of dat doen in de toekomst. Want als er één ding niet in het belang van de duiven is dan is dat midden in de nacht “moeten” landen in een stikdonkere omgeving. Dat spelletje wordt alleen bedacht door “liefhebbers” die dit blijkbaar mooi vinden.
Dan hadden we nog een laatste dagfondvlucht die door “krachten” in het afdeling 5 bestuur na de zware Chateauroux gewoon werd afgelast en waar we voor terug kregen “Fontenaye” een midfond vlucht die we wel vrolijk tellen voor het dagfond kampioenschap . We zouden hier eens een vergelijkbare “Parlementaire onderzoekscommissie” op los moeten laten. Dan zouden we schrikken hoe dit soort besluiten allemaal tot stand komen in Afd. 5.
De duiven waren vroeg gelost en ik was er niet echt gerust op, niet wat betreft mijn duiven, die zijn nog steeds top, maar tijdens het inkorven zag ik midfond liefhebbers duiven inkorven die ik nog nooit had gezien. Veel niet dagfond spelers roken nu hun kans op deze midfond vlucht. Ik was toch bang dat daar mijn concurrentie vandaan zou komen op deze laatste vlucht. Het werd een vlucht waar zeker de factor geluk een grote rol speelde maar mijn duiven deden het de laatste keer toch weer prima en we speelde in de club tegen 126 duiven een mooie 1-2-3-7-9-12-16-19-20 enz 49/15.In afd. 5 tegen 8319 d vlogen onze duiven 36-69-74 enz 49/29 en in ons rayon tegen 588 duiven 3-7-8-15-23-27-37-57-58 enz 49/19.
Al met al weer een prima laatste vlucht met de oude duiven. Er staat over 14 dagen nog een Brive ochtendlossing op het afd. 5 programma, maar die is weer zo laat in het seizoen dat veel duiven daar kansloos op zijn. We zullen zien of we daar nog wat op zetten.
Dan de jonge duiven, ik kan daar heel kort over zijn, bekijk het eerste blad van onze kring “Gouwe en IJssel ” maar, zolang er zo gelost blijft worden is het voor mij het laatste jaar dat ik met jonge duiven speel. Natuurlijk korf ik ze dan wel in en speel ik ze om ervaring op te laten doen maar ze worden niet meer geklokt. In feite zouden alle liefhebbers in rayon A dat moeten doen. Maar ik ben bang dat die ene verdwaalde duif in rayon A die nu tussen de duiven van rayon B staat liefhebbers weer moed geven om te blijven inkorven. Er staan 2 duiven van rayon A tussen de eerste 100 duiven van rayon B en 12 duiven van rayon A tussen de 1e 250 duiven van rayon B. En bij de eerste 500 duiven 35 van rayon A. Let wel beide rayons ongeveer 2000 duiven ingekorfd. Wat een complete schertsvertoning en maar door blijven gaan met zo laden, waar blijft nu die auto die automatisch kan lossen? Ik ben er klaar mee ,wat een ergernis en wat een complete wanvertoning.