In Het Spoor maakt M van Zon gehakt van de manier waarop duivenuitslagen worden berekend. Met de huidige berekening is de voorvlucht bij voorbaat KANSLOOS aldus Martin. Het is uiteraard prijzenswaardig als niet-bestuurders mee denken om zo eerlijk mogelijke uitslagen te krijgen. En inderdaad bizar als slechts 10% van de duiven in de voorvlucht of zelfs minder op een totaal uitslag zou staan. Als hij stelt dat duiven in werkelijkheid steeds sneller vliegen als de uitslag doet veronderstellen wat in het voordeel is van de overvlucht heeft hij gelijk. Een slecht vertrek, oponthoud onderweg enzovoorts is allemaal in het voordeel van de overvlucht. Maar een andere (eerlijkere) berekening van uitslagen?

Waar hij aan voorbij gaat is het nadeel dat liefhebbers op de grootste afstanden hebben. Bij meer kilometers gaat het fysieke namelijk een rol spelen. In Antwerpen vliegen de Noyon duiven steeds langzamer dan de Quievrain duiven. De HaFo duiven op hun beurt langzamer dan de Noyon duiven. Je kan het vergelijken met mensen, meer bepaald atleten. Geen enkele atleet loopt de 5 km aan dezelfde gemiddelde snelheid als de 500 meter. Dat geldt ook voor zwemmen, schaatsen, wielrennen enzovoorts.  

BIZAR
Enkele jaren terug wilde de NPO hetzelfde als wat Martin nu wil. ‘Eerlijker uitslagen.’ Onderzoek had namelijk geleerd dat je erg benadeeld bent in de OVERVLUCHT. Dhr A Coolen toonde met feiten aan dat je veruit de meeste kans hebt om vluchten te winnen als je in de voorvlucht zit. Daarom opperde men vanuit de NPO het idee de overvlucht een bonus te geven voor elke kilometer dat meer gevlogen werd. Er werd, ik meen van Nationaal Chateauroux, zelfs een schaduw uitslag gemaakt. Hun visie stond dus 100% haaks op die van van Zon.

 FOOD FOR THOUGHT
Some ‘food for thought’ for Martin. Hij refereert steeds naar vluchten uit Asse. Twee jaar terug was ik met W de Bruijn bij Jan de Bisschop uit hetzelfde Asse. Jan verbaasde zich er over dat Nederlanders daar losten. Asse ligt in een dal, het is er vaak nevelig en/of er hangt smog van het nabije Brussel met als gevolg meestal een traag vertrek. In hoeverre dat klopt zullen de lossers best weten, maar het zou wel veel verklaren. Bij een traag vertrek is de overvlucht immers gebaat.

 PLANK MIS
Martin stelt dat deze materie (kansloos in de voorvlucht) geldt voor alle liefhebbers in Nederland in een samenspel met een diepte verschil van 10 kilometer of meer. En het is hier dat hij de plank mis slaat. Op die door hem verfoeide zaterdag dat Asse in Zuid Holland rampzalig verliep voor de voorvlucht wonnen in Rayon 1 van Brabant 2000 tien liefhebbers in de voorvlucht de 10 eerste prijzen. Van heel Brabant 2000 verscheen een ‘top tien beste hok prestaties’ in het Spoor. Daarvan kwamen er twee uit Hoogerheide, een uit Rijsbergen, een uit Baarle Nassau en een uit Rijsbergen. Meer in de voorvlucht kon niet. In Antwerpen is op de vitesse, HaFo en kleine fond amper te spelen tegen de regio Berlaar. In de voorvlucht van de provincie.

TOEGEGEVEN
Normaal zou een mens zeggen ‘maak je niet druk Martin, het is een incident. De wind het laatste stuk harder gaan waaien’. Of iets daaromtrent. Maar hij refereert naar meerdere vluchten met cijfers die er niet om liegen. Hij heeft echter ongelijk als hij in deze materie verwijst naar HEEL Nederland. En de NPO had evenmin gelijk toen die het tegendeel beweerde door te zeggen dat de overvlucht altijd benadeeld is. Je zou zeggen dat Zuid Holland een verhaal apart is. De vraag rijst ‘waarom?’ Toch niet door amper een handvol liefhebbers uit de regio Gouda zeker? Ik weet het niet. Martin kennelijk evenmin.

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40