- zondag 24 december 2017
De berichtgeving, althans op de NPO-site, is uiterst summier maar hieruit maak ik op dat de leverancier productieproblemen heeft. Althans dat wordt als oorzaak aangegeven. Als productiemanager en als voormalig gebruiker van het super belangrijke eindproduct zou ik graag meer weten over deze problemen. Het product an sich is namelijk niet nieuw en in de regel levert een herhaalopdracht veel minder problemen op. Is er bij de leverancier/fabrikant wellicht sprake van een nieuwe machine of juist van een zwaar verouderde of is er iets anders aan de hand.
Uit eigen ervaring weet ik dat de niet tijdige beschikbaarheid van grondstoffen bijvoorbeeld een belangrijke stoorzender kan zijn. Echter in dit geval lijkt mij dit een beetje vreemd omdat het product de laatste jaren qua materiaal niet of nauwelijks veranderd is en ook de hoeveelheid materiaal niet noemenswaardig anders zal zijn dan in vorig jaar. Slechts de vorm is de laatste jaren aan wat verandering onderhevig. Echter zowel de oude als de nieuwe vorm waren of zijn in meerdere landen in gebruik dus dit zou ook geen grote productieverstoring op mogen leveren.
Resteert tenslotte de productieplanning. Zou hier iets mee aan de hand zijn? De leverancier van vaste voetringen zal namelijk wel een flink piekmoment kennen. Zo ongeveer in de maand November (misschien zelfs wel eind Oktober). Alle duivenbonden bestellen dan vermoedelijk zo ongeveer tegelijkertijd hun nieuwe voetringen voor het nieuwe seizoen. Ik heb geen idee hoe de productievolgorde bepaald wordt maar er zal vermoedelijk wel gekeken worden naar synergie effecten. Dat wil zeggen zoveel mogelijk producten achter elkaar plannen en vervolgens produceren die min of meer dezelfde specificaties hebben. Ook de hoeveelheid ringen met een bepaalde specificatie zal een rol spelen. Op zich is er voor de fabrikant op het eerste gezicht ook niets nieuws onder de zon want de nationale bonden bestellen ieder jaar zo ongeveer dezelfde hoeveelheid en de specificaties van het product wijzigen ook niet echt ingrijpend.
Het is eigenlijk onbegrijpelijk en bijna niet voor te stellen dat er productieproblemen zijn want de fabrikant weet ook dat de leden van zijn klanten zitten te springen om het eindproduct. Geboren jongen groeien immers en als ze te groot zijn kan er geen ring meer om. Tijdige levering is dus een must. By the way ik vraag mij af of er een boete clausule in het contract staat?
De vraag die bij mij naar boven komt is dan ook of er niet iets mis gegaan kan zijn in het traject voordat de fabrikant aan de slag kon? In het bestelproces? Goed hetgeen ik hierboven en hieronder schrijf is speculatie maar dit wordt in de hand gewerkt door de summiere berichtgeving en de onduidelijkheid hoe het proces van het bestellen van ringen in zijn werk gaat. Zou het namelijk kunnen dat de ringen gewoon te laat of in ieder geval op het laatste moment besteld zijn? Heeft het er wellicht mee te maken dat er gezamenlijk wordt ingekocht zoals ik meen te hebben gelezen n.a.v. samenwerkingsacties met onze Belgische sportvrienden? Is er daarbij nog sprake van “tussenhandel” of wordt er direct bij de leverancier ingekocht? Kortom veel vragen die bij een betere berichtgeving er niet zouden zijn.
Tenslotte zou ik na vorige week de landelijke bestuurders wederom een ongevraagd advies willen geven. Neem het hele proces van ringen bestellen eens op de schop. Het huidige systeem van bestellen in zo’n beetje de laatste fase van het vliegseizoen is bijna ouder dan de weg naar Rome. Het systeem stamt nog uit de tijd dat het kweken van winterjongen nog niet zo gebruikelijk was en de levering van de ringen minder kritisch was. Niet dat ik ooit eerder meemaakte dat de ringen echt te laat waren (en ik volg de levering van de ringen zo ongeveer vanaf 1977). De ringen waren weleens wat verlaat maar altijd tussen Kerst en Oud en Nieuw beschikbaar.
Mijn advies is om het bestellen van de ringen wat te moderniseren. Maak het een beetje anticyclisch. Zorg er gewoon voor dat het bestelproces eerder in het seizoen start. Dus ringen voor het komende seizoen bestel je al in april of zo. Dus niet op het laatste moment na het seizoen maar ruim van te voren waardoor de leverancier veel eerder aan de productie kan beginnen en niet alles op het laatste moment moet gebeuren.
Wellicht moet de verantwoordelijkheid voor het bestellen van de ringen ook gewoon bij de liefhebber worden neergelegd in plaats dit bestellen te laten lopen via de verenigingsfunctionaris. Gewoon als liefhebber via internet via het beheerprogramma voor eind april de gewenste hoeveelheid ringen opgeven waarna door middel van een automatische incasso de verschuldigde kosten van de bankrekening van de liefhebber worden geschreven. Voor half mei stuur je dan als bond nog een mail naar alle liefhebbers die nog geen ringen besteld hebben en naar degenen die onvoldoende saldo op de rekening hadden staan. In deze mail staat dat dat de ringen nog tot eind mei besteld en/of betaald kunnen worden. Hierna rondt de bond het bestelproces af in de maanden juni en juli, al dan niet in samenwerking met andere bonden. Hierna kan de leverancier/fabrikant vanaf augustus aan de slag. De leverancier kan de ringen vervolgens ruim op tijd leveren aan het bondsbureau zodat de activiteiten die het verzenden naar de vereniging, of feitelijk nog beter direct naar de liefhebber, mogelijk maken ruim op tijd kunnen worden afgerond. Niets geen stress of gedoe.
Michel Beekman