Voorwoord bestuur
Het seizoen is in volle gang en dat merken we onder meer aan het vliegprogramma, aan de drukte in en rondom het eigen hok en aan de de media. Begin deze week stond onze sport in de spotlights door het nieuwe snelheidsrecord van Caballero. Later was er ook aandacht voor de duiven die overvallen werden door de weersomstandigheden in de omgeving van Vierzon; de keerzijde van een zware vlucht. Vandaag staat de eerste Marathon-klassieker - St. Vincente - van het seizoen op het programma....wij kijken er naar uit en wensen iedereen veel succes en mooie resultaten. Ook bestuurlijk is er volop activiteit. Binnen verschillende pilots binnen GPS2021 zijn ontwikkelingen, we verwachten hier binnen een aantal weken meer over te kunnen vertellen. En de uitwerking en follow up van de extra Ledenraad van 4 juni jongstleden is in volle gang. Ook hierover volgt binnen enkele weken meer informatie. Voor u ligt weer een prachtige editie van Op (de) Hoogte, met uiteraard veel wedstrijdnieuws. Ik wens u veel lees- en sportplezier. Maurice van der Kruk, voorzitter namens uw bestuur |
|
WEDSTRIJDEN Vooruitblik Saint-Vincent-de-Tyrosse: opening Nationale Fondseizoen 2019
Vanzelfsprekend staat deze klassieker, niet van weleer, maar nog steeds als eerste op het Nationale vluchtprogramma. De fond liefhebbers in de Noordelijke afdelingen konden hun hart twee weken geleden al ophalen op de vlucht vanuit Limoges. Deze verliep uitstekend en we hopen dat we ook dit weekend van een mooie en succesvolle vlucht kunnen spreken! We stonden vanaf donderdagmiddag met 12.072 duiven op een nieuwe losplaats in Saint- Vincent:
- Sector 1 5.358 duiven van 973 deelnemers
- Sector 2 2.599 duiven van 439 deelnemers
- Sector 3 3013 duiven van 620 deelnemers
- Sector 4 959 duiven van 184 deelnemers.
Een kleine daling t.o.v. 2018 toen we 12.440 duiven in de korven hadden. Deze nieuwe prachtige losplaats welke 1,3 km. korter is dan de ‘oude’ losplaats is gemakkelijker voor de begeleiders en beter voor de duiven. In 2018 ging Kees Klink uit Den Bommel met zijn 3-jaarse duivin in de vroege zondagochtend om 5.09u met de winst aan de haal. De weersvoorspellingen zijn vooralsnog goed te noemen. Welke van de ingekorfde duiven gaat zijn baas de eeuwige roem bezorgen? Dromen doen we allemaal…. Een vlotte en eerlijke vlucht met een mooie winnaar! Daar gaan we dan ook voor. Alle deelnemers en duiven veel succes namens bestuur NPO. Laatste nieuws De duiven zijn gelost om 14.30 uur, bij vertrek ZW 3 na 18.00 uur draaiend naar Noord. We hadden hier graag beelden laten zien van de lossing. Helaas is het de vrijwilliger ter plaatse onmogelijk gemaakt om de lossing te filmen. De betreffende vrijwilliger werd onheus bejegend en heeft vanwege zijn persoonlijke veiligheid besloten niet te filmen. Onacceptabel en we bekijken welke maatregelen mogelijk zijn om dit in de toekomst te voorkomen. |
|
Klik op bovenstaande banner om het filmpje van de winnaar van 2018 te bekijken. Ook dit jaar gaat PigeonPixels weer op bezoek bij de winnaar en maakt daar een prachtig filmpje van. |
|
WEDSTRIJDEN Nieuwe losplaatsen
Na overleg met de KBDB (Belgische Duivensportbond, de Franse Bond en de benodigde autoriteiten is het ons gelukt om een aantal losplaatsen erbij te krijgen.
Nieuwe losplaatsen België
Wolvertem: In het verleden hebben we hier al gelost. Deze plek is op dit moment geschikt voor vier wagens. We zijn nog met uitbreiding bezig. De losplaats is gelegen tegenover het terrein van de firma Lathouwers. De coördinaten zijn: latitude + 50.49.09,0 longitude + 04.46.54,9 Correspondent is Philip Wauters Lennik (Gaasbeek) De losplaats is gelegen tussen Lennik en Gaasbeek in op het evenemententerrein. Deze losplaats is al gebruikt door de afdeling Noord Holland dit jaar. Hij is geschikt voor drie wagens en ligt aan de Fontergenstraat gemeente Gaasbeek. De coördinaten zijn latitude + 50.48.14,3 en longitude: + 04.10.57,7 Correspondent is: Philip Wauters Bekijk hier alvast beelden van een recente lossing in Lennik. Oudenaarde Ook hier is er een nieuwe losplaats bijgekomen. De gegevens zijn nog niet bij ons bekend. Het is een gemeentelijk terrein waar ruim van te voren moet worden aangegeven wanneer wij daar komen. De gemeente regelt dan dat de slagbomen geopend worden. Adresgegevens en coördinaten worden nog bekendgemaakt.
Nieuwe losplaats Frankrijk
St.Vincent de Tyrosse. De nieuwe losplaats in St.Vincent is gelegen op het terrein waar voorheen een supermarkt stond. Het terrein bevindt zich aan de Avenue d’Aspremont en is zeker geschikt voor drie wagens. De latitude is: + 43.39.23,0 en longitude: -/- 01.18.05,0 |
|
WEDSTRIJDEN
Op het programma: ZLU Vlucht Pau
Volgende week staat de ZLU-vlucht Pau op het programma. Op maandag 17 juni wordt er ingekorfd, lossing staat gepland voor vrijdag 21 juni.
|
|
IN DE MEDIA
Duif Caballero verbreekt 62 jaar oud snelheidsrecord
Afgelopen week was er veel media voor de duivensport. Duif Caballero 841 heeft namelijk het oude Nederlandse snelheidsrecord uit 1957 verbroken. Daarmee is de doffer nu de snelste postduif van Nederland. De duif van de gebroeders Kamerhuis uit het Overijsselse Sibculo vloog met een gemiddelde snelheid van 143 km per uur terug naar het hok. Onder meer het Algemeen Dagblad, landelijke en regionale dagbladen, Hart van Nederland en RTV Oost besteedden aandacht aan Caballero en de gebroerders Kamerhuis. |
|
WEDSTRIJDEN
Lossing in beeld
Steeds vaker zien we filmpjes van lossingen die door afdelingen gepubliceerd worden op social media. Leuk en we krijgen ook vragen van leden of er van vluchten waar zij aan deelnemen beelden gemaakt kunnen worden. Ook bij de NPO zijn we enthousiast over dit soort promotie van de sport. Wij hopen dus dat meer afdelingen dergelijke beelden gaan maken. Vanuit de Duivensportbond zullen we de beelden zo veel mogelijk delen. Een aantal filmpjes van vorige week:
- Chateaudun - afdeling 9, lossing 8 juni 10.00 uur
- Etroeungt - afdeling 9, lossing 8 juni 13.00 uur
- Sens - afdeling 10, lossing 9 juni 7.00 uur
- Venlo - afdeling 10, lossing 9 juni 7.30 uur
Heb jij filmmateriaal van lossingen of andere sportgerelateerde onderwerpen? Deel ze via social media en tag @DuivensportbondNPO. Zo zien veel liefhebbers de filmpjes én kunnen we het delen via ODH. |
|
NPO BESTUUR Nationale Inkorfcentra 2019 en Inkorfinstructies 2019
De Nationale inkorfcentra 2019 zijn bekend. Het complete overzicht vindt u ook op www.duivensportbond.nl. Let op! Mocht een centrum gedurende het seizoen onder de grens van 7 inkorvende leden komen dan zal er in overleg gezocht worden naar een oplossing. Besluit een inkorfcentrum vooraf om niet in te korven, dan dient dit vooraf doorgegeven te worden bij een van de contactpersonen voor de nationale wedvluchten of bij het NPO Bureau. Inkorfinstructies 2019 Ook de inkorfinstructies en richtlijnen voor de Nationale vluchten 2019 staan op de website en zijn te downloaden via onderstaande button. |
|
AGENDA
Activiteiten in het land
Op de site van de NPO publiceren we de activiteiten die door verenigingen in het land georganiseerd worden. In Op (de) Hoogte besteden we wekelijks aandacht aan de activiteiten en bijeenkomsten die gepland staan voor de komende week. Vanaf deze week stan op de site ook alle geplande vergaderingen van afdelingen, secties, platformen en commissies vermeld. Komende weken staan de volgende bijeenkomsten gepland:
- dinsdag 11 juni 2019 - Papendal - Bestuursvergadering NPO
- maandag 17 juni 2019 - onbekend - Bestuursvergadering Afdeling 9
- maandag 24 juni 2019 - Papendal - Bestuursvergadering NPO
|
|
Voorlopige versie hitteprotocol Duivensport beschikbaar
Nadat we in april 2019 samen met het IWB de vernieuwde Risco Tabel Lossingen hebben gepubliceerd zijn we samen met het Platform Transport aan de slag gegaan om een hitteprotocol te vervaardigen. Door deze volgorde te hanteren sluit het hitteprotocol naadloos aan bij de kritieke temperaturen in de Risico Tabel Lossingen. Het hitteprotocol is niet alleen bedoeld voor vervoerders en wedvluchtorganiserende instanties als Afdelingen en NPO, maar ook voor liefhebbers en verenigingen. Ieder moet zijn eigen steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat ook bij hogere temperaturen het welzijn van onze duiven niet aangetast wordt. Maatregelen Het hitteprotocol bestaat naast een theoretisch kader waarin uitleg gegeven wordt over de warmtehuishouding van onze duiven, daarom uit vier categoriën van maatregelen:
- maatregelen voor duivenliefhebbers t.a.v. de verzorging
- maatregelen voor verenigingen t.a.v. het inkorven
- maatregelen voor wedvluchtorganiserende instanties t.a.v. het vervoer
- maatregelen voor wedvluchtorganiserende instanties t.a.v. vlucht en vluchtorganisatie
Het hitteprotocol is voor iedereen beschikbaar via de volgende link: http://www.wowd.nl/producten/hitteprotocol/. en staat ook op de website van de NPO. We hopen dat ook de liefhebbers en verenigingen de aanbevolen maatregelen goed lezen en opvolgen zodat we ook tijdens warmere periodes mooie en goed verlopen vluchten kunnen hebben. Het gepubliceerde Hitteprotocol Duivensport is een voorlopige versie die na afloop van seizoen 2019 geëvalueerd en definitief gemaakt wordt. |
|
NPO Bureau
Hinder door late chipringbestelligen
Volgende week staat de start van het jonge duivenseizoen weer voor de deur. In de afgelopen twee weken hebben we meer dan 100 bestellingen op het NPO Bureau ontvangen. Door de late bestellingen ontstaan achterstanden en komen de bereikbaarheid en andere werkzaamheden in het gedrang. Op dit moment zijn de bestellingen verwerkt en verstuurd die op 12 juni 2019 voor 16.30 uur binnen waren. Op dit moment komen er nog steeds bestellingen binnen. De verenigingen die voor volgende week nog ringen nodig hebben dienen deze bestelling uiterlijk zondagavond 16 juni 2019 gedaan te hebben, zodat wij op maandag en dinsdag nog een uiterste inspanning kunnen doen om de ringen tijdig bij de verenigingen te krijgen. |
|
IN DE MEDIA
Duizenden sportduiven vermist na Franse storm
Helaas ook het feit dat er vele duiven niet thuis kwamen na een vlucht, leverde media aandacht op. Onder meer Omroep West en de NOS besteedden aandacht aan dit onderwerp. |
|
WEDSTRIJDEN
Terugblik dagfondvlucht Issoudun/Vierzon
door bestuur Afdeling 5
Afgelopen week heeft de evaluatie plaatsgevonden van de dagfondvlucht Issoudun, die uiteindelijk gelost is in Vierzon. Hierbij is door het bestuur, de lossingscommissie (LC) en de concourscommissie (CC) primair gekeken naar:
- hoe is beslissing genomen om duiven te lossen
- wat kunnen we leren van deze vlucht
We willen graag duidelijkheid geven over deze vlucht en de genomen beslissing, zodat we speculaties en onjuiste conclusies voorkomen en we willen graag de opgedane kennis en ervaring delen. Besluitvorming wel of niet vliegen? Zaterdag 8 juni is er besloten de vlucht uit te stellen. Vervolgens is er overleg geweest binnen LC, CC en bestuur wat te doen. Na dit overleg en met de informatie van de meteoroloog dat een lossing in Issoudun 50/50 kans had, is besloten om in Issoudun te blijven staan en het tot zondagmorgen vroeg aan te kijken. Verplaatsing losplaats Zondagochtend 05:00 uur is besloten om vanuit Issoudun naar een kortere losplaats te gaan rijden. Toen het in Vierzon nog goed weer bleek te zijn, is er contact geweest tussen de LC en de mannen ter plaatsen. Hier is besloten hier te gaan staan en is de lossing voorbereid. De duiven zijn in Vierzon om 06:40 uur gelost. Juiste en volledige informatie van belang Bij het nemen van beslissingen, zeker bij het lossen van duiven onder lastige omstandigheden, is het van het grootste belang dat de juiste mensen voorzien zijn van de juiste én complete informatie. Helaas was daarvan was in dit geval op zondagochtend geen sprake; dit is gebleken tijdens de analyse. Buiten dat de communicatie slecht was en er uiteindelijk beslist is om te lossen zonder goed overleg zijn er nog een aantal zaken die van invloed geweest zijn op het verloop van de vlucht. Het vroeg, in het schemerdonker rijden met de duiven en het snel lossen na het aankomst op de losplek is niet bevorderlijk voor een goed vertrek van de duiven na de lossing. Nieuwe richtlijnen Naar aanleiding van de gang van zaken is er een aantal beslissingen genomen die deze problemen in de toekomst moeten voorkomen. Ten eerste bepaald de LC zonder overleg met de CC of er wel dan niet verplaatst of terug gereden wordt en waarheen. Hierbij zullen de afstanden nooit meer leidend zijn. Daarnaast zijn de afspraken hoe de communicatie binnen de LC en met de adviseurs en meteoroloog moeten lopen aangepast en vastgelegd. Ondanks het feit dat de LC verantwoordelijkheid neemt voor de genomen beslissingen heeft ook het bestuur nagelaten in te grijpen en de LC in dit geval te overrulen in hun keuze voor overstaan in Issoudun. Al met al heeft dit geleid tot een matige lossing met bijzonder slecht verloop. We gaan ervan uit dat de gemaakte afspraken in de toekomst wel nagekomen worden en alle beslissingen echt in het belang van de duiven wordt genomen. Tijdens de analyse speelde het item “afstanden/criteria” een grote rol. Zoals al eerder aangegeven vindt het bestuur dat het een te grote rol speelt. We hebben gisterenavond de eerste plannen in de week gelegd om volgend jaar het programma anders in te gaan richten waarbij niet de afstandscriteria leidend zijn, maar de haalbaarheid van het programma. Hier gaat de CC mee aan de slag. Conclusie Conclusie van de analyse is dat door slechte communicatie er met onjuiste/onvolledige informatie adviezen zijn gegeven waarop beslissingen zijn genomen. Dit is te wijten aan een collectief falen. Waar dit toe heeft geleid is bij een ieder bekend en dit geeft de Zuid Hollandse duivensport een behoorlijke tik, niet alleen de duiven en de liefhebbers, maar ook de betrokken LC, convoyeurs en het bestuur. De genomen beslissingen kunnen we niet meer terug draaien en daar willen we onze excuses voor aanbieden. Wij blijven ons voor de volle 100% inzetten voor de duivensport en blijven hierin rekenen op uw steun, ondanks de frustraties over de gang van zaken. Wij gaan ervan uit u hiermee een eerlijk en open beeld geschetst te hebben van de gang van zaken het afgelopen weekend. Kijk voor meer informatie ook op de website van Afdeling 5. Bestuur Afdeling 5 in overleg met het vervoer, de LC en de CC |
|
DUPLICAAT AANVRAGEN
Aangevraagde duplicaten tot en met 13 juni 2019
Het kan gebeuren dat je een eigendomsbewijs kwijt bent. Of dat je een vreemde duif hebt die je wilt houden, maar het eigendomsbewijs niet van de vorige eigenaar hebt gekregen. In dat geval is het mogelijk om een kopie aan te vragen, ook wel duplicaat genoemd. |
|
|
|