Aan alle leden, Via deze speciale NPO Update informeren we u over de uitgangspunten en overwegingen bij de herindeling van de vlieggebieden voor 2020. Tijdens de komende sectie- en platformvergaderingen op 5 oktober én tijdens de Ledenraad van 21 december aanstaande staat dit onderwerp op de agenda Wij vragen u om bijgaande informatie door te nemen, zodat we dit najaar een gedragen en wel overwogen besluit kunnen nemen. De informatie wordt verstuurd naar alle leden via een speciale NPO Update. Daarnaast komt de informatie op de website te staan én besteden we in Op de Hoogt van 23 augustus aandaacht aan dit onderwerp. Sectie Dagfond |
|
Uitgangspunten en overwegingen herindeling vlieggebieden 2020
In de algemene ledenvergadering (ALV) van 10 november 2018/1 december 2018 heeft de ALV aan de sectie Dagfond de opdracht gegeven om in 2019 met een voorstel te komen tot herindeling van de bestaande vlieggebieden/sectoren. De reden van deze opdracht is gelegen in het feit dat de huidige indeling ten opzichte van de gebruikelijke vliegrichting te veel verschillen vertoont in diepte en daarmee een (te) grote afstand tussen de voor- en overvlucht. Hierdoor is het moeilijk om een adequate invulling te geven aan het voldoen aan (inter)nationale criteria zoals minimumafstanden voor diverse competities waaronder de Olympiade. Door de huidige grote afstandsverschillen zijn grote delen van een sector bij voorbaat kansloos voor een sectoroverwinning en dit draagt niet bij aan een positief beeld van de sectorvluchten met als gevolg een mogelijk beperktere deelname. In de afgelopen maanden heeft het bestuur van de sectie dagfond nagedacht over een mogelijke herindeling van de sectoren en heeft hiertoe enkele uitgangspunten geformuleerd. De basis van de nieuwe sectorindeling is de indeling in zones zoals deze thans wordt gebruikt in de Noordelijke Unie voor de dagfond- en marathonvluchten. In geval van één gezamenlijke lossing vanaf één losplaats worden de NU concoursen vervlogen in vier zones van 50 km, met de losplaats Bergerac als referentie. Om voor heel Nederland een sectorindeling te kunnen maken wordt een extra 50 km zone toegevoegd, nl. tot 850 km. Een andere belangrijke wijziging ten opzichte van de NU-indeling is het toevoegen van een oost-west lijn. Deze lijn deelt Nederland exact door midden, zodat elke sector uit twee zones bestaat. Belangrijk: de zone is het vlieggebied waaruit de punten worden gehaald voor de sectorale en nationale (dagfond)concoursen. Via onderstaande button opent u de bijlage met gedetailleerde informatie over de uitgangspunten en overwegingen. Hoe verder? Dit voorstel is nog niet afgestemd met stakeholders zoals bestuur NPO, secties en platformen, afdelingen en de leden zelf. Door nu de informatie met iedereen te delen, willen we de discussie starten en feedback ophalen. Maandag 16 september vindt een eerste bijeenkomst plaats met afgevaardigden van secties, platformen, bestuur NPO en de afdelingen. Tijdens deze bijeenkomst zal de voorgestelde nieuwe indeling worden gepresenteerd en toegelicht. Dit is ook het moment om eventuele knelpunten in kaart te brengen. Zaterdag 5 oktober vinden de sectieledenraden plaats waarin over het definitieve voorstel voor de ALV NPO wordt gestemd. Bij goedkeuring zal het voorstel vóór 30 oktober worden ingebracht in de algemene ledenraad van de NPO d.d. 21 december 2019. Ook individuele leden kunnen hun vragen en op- of aanmerkingen mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Let wel, we kunnen niet op iedere mail een antwoord sturen, maar nemen uw opmerkingen wel bij onze overwegingen bij het voorstel dat op 5 oktober 2019 tijdens de sectieledenraadvergadering van de sectie Dagfond zal worden voorgelegd ter goedkeuring. |
|
|
|