Evelien’s Journaal

martin

We keken uit naar een mooie midfond vlucht met onze jonge duiven maar dat liep even anders.

Er is al genoeg geschreven over hitte protocollen en het anticiperen op het weer. Sociaal media staat er weer vol mee.

De een neemt het op voor bestuurders die allerlei maatregelen nemen om een slechte vlucht te voorkomen. Anderen snappen daar niets van en verlangen terug naar oude tijden toen er nog geen mensen waren die vier dagen van te voren konden voorspellen hoe het weer gaat worden op zaterdag. Zij zijn voorstanders van een een pittige selectie en tegen het zogenaamde pamperen van de duiven.

De duivensport verandert snel en is voor veel oudere liefhebbers niet echt leuk meer. Ik heb naar aanleiding van mijn laatste column nogal wat reacties gehad van oudere liefhebbers die zich herkenden in mijn schrijfsels en er na jaren duivensport meer dan genoeg van hadden.

Ver doorgevoerde specialisatie maakt de duivensport voor veel liefhebbers niet leuk meer. Ze voelen meer en meer dat hun manier van duivensport beleven geen partij meer is tegen het steeds meer verschijnende van (semi)professionele duivensporters. Als je een week met alle energie met je duiven bezig bent geweest en je hebt er alles aangedaan qua verzorging en ze super ingekorfd,dan mag er toch wel een sprankje hoop zijn op succes.

Een oudere liefhebber beschreef het mooi ”We hebben jaren lang met allemaal dezelfde middenklasse autootjes tegen elkaar geracet en dat was prachtig en gaf voldoening .Tot dat Max Verstappen mee ging doen met een formule 1 auto. Dat was lachen voor Max want als hij geen pech kreeg won hij alles. Nu er steeds meer formule 1 coureurs op ons circuit verschijnen maken zij helemaal de dienst uit en is er voor ons midden klas autocoureurs geen reet meer aan. We rijden wekelijks alleen nog als volledig kansloze idioten mee omdat het vroeger (toen we nog met dezelfde auto’s tegen elkaar reden) zo leuk was. En als je tijd dan (qua leeftijd) ook nog beperkt is dan is de keus snel gemaakt.

We hadden deze week alleen de bevlogen jonge duiven ingekorfd en de ploeg late jonge laten zitten. Mijn eigen auto stond in de garage en moest gerepareerd worden. Ik kon de hele ploeg niet in een luxe auto kwijt, dus was de keuze snel gemaakt.

Ik vond het ook nogal wat om pakweg 40.000 duiven tegelijk te lossen op een 130 km met wind op staart en geen glad vliegweer. Niet voor de bevlogen jonge en oude duiven maar voor alle laatjes die voor de 2e keer in de mand zaten. Je moet je dan afvragen of het middel (het volgen van een hitteprotocol) dan niet erger is dan de kwaal.

Want we zagen al heel snel dat het voor veel duiven een moeilijk vluchtje zou worden. Dat konden we zien aan het vlieg gedrag van de duiven. Een koppeltje duiven vloog rond de tijd dat we ze verwachtten strak en goed over.

Maar dan zagen we al snel duiven heel hoog over vliegen ,echt zo hoog dat je er op gefocust moest blijven om ze te zien. En dan al snel koppeltjes van oost naar west en van west naar oost. Aangezien Biergies nogal oostelijk ligt en er geen andere afdelingen waren gelost die in ons vlieggebied konden vliegen wisten we dat dit Zuid-Hollandse duiven moesten zijn.

Het zag er niet echt lekker uit als je al die zoekende duiven heen en weer zag vliegen. Onder tussen was er net na dat eerste koppeltje voor ons ook een duifje gearriveerd. Zenuwachtig viel ze net voor de valklep waar geen antennes liggen en besloot na enige seconden weer op te stijgen zonder geconstateerd te zijn. Gelukkig diende al snel nummer 2 zich aan en toen besloot nummer 1 ook om zich te laten constateren.

Dan komen de duiven heel leuk naar huis en hebben er snel 26 van de 33 geconstateerd en zien we duidelijk dat onze duiven er in aan het komen zijn. Elke week worden ze beter en leren ze snel maar er vallen ook enkele duiven af. We hopen op nog een paar mooie midfond vluchten zodat onze jonge duiven de kans krijgen hun kwaliteiten te tonen.

Het zou heel leuk zijn om al is het maar één keer dit jonge duivenseizoen te laten zien wat we echt “onder de pannen” hebben zitten. Maar dat kan alleen als het een beetje echte vlucht wordt qua afstand en omstandigheden. Als ze ook de laatste vluchten met grote koppels naar Zuidholland komen vliegen dan hebben we weer een jaar heel veel energie in het jonge duivenspel gestoken en daar niets voor terug gekregen.

Martin.

Nieuwsbrief Peter Boskamp

petermaand
21 september 24
Als ik dit schrijf is het vluchtseizoen nagenoeg voorbij en kunnen we de duiven volledig gaan ondersteunen voor de rui. Zelf geef ik mijn duiven in deze periode de drie basisproducten die de duiven...

Columnist in Spotlight

peter hok
16 november 24
peter hok
09 november 24
De meeste kweekduiven zijn inmiddels klaar met...
peter hok
02 november 24
Het blad valt van de bomen en dan gaan we snel...
peter hok
26 oktober 24
Gisteravond was ik bij de vergadering van onze...
peter hok
19 oktober 24
De kweekduiven zijn ver klaar met de rui en de...
peter hok
12 oktober 24
Richting de winter beginnen alle veilingen weer....
peter hok
05 oktober 24
De zon scheen, dus heb ik de hogedrukreiniger...
peter hok
28 september 24
In Op (de) Hoogte las ik het stukje over de...
peter hok
14 september 24
Het laatste vluchtweekend staat voor de deur....

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40