Evelien’s Journaal
- maandag 28 augustus 2023
MAAK UW EIGEN KEUZE!
Het NPO-bestuur en de meerderheid van de afdelingsbestuurders zijn het al eens over een plan om van 11 afdelingen terug te gaan naar 5 afdelingen. Als het goed is wordt hierover in de najaarsvergaderingen van de afdelingen vergaderd. De bedoeling is dat het gefaseerd ingevoerd wordt in de periode 2024-2027.
De nieuwe indeling wordt: Noord, Oost, Zuidoost, Zuidwest en West. Zie de figuren van de nieuwe indeling onderaan dit verhaal.
Aan dit voorstel is ook het nieuwe vliegprogramma gekoppeld.
LET OP, ALS JE KIEST VOOR HET NIEUWE VLIEGPROGRAMMA, KIES JE DIRECT VOOR DE NIEUWE STRUCTUUR!!🤔
Het vliegprogramma stelt dat afdelingen per losplaats maximaal 10-11 lossingen mogen verrichten, de Midfondvluchten worden vervlogen per nieuwe afdeling, de eendaagse vluchten worden in 2 groepen gelost, noord en zuid, voor de overnachtvluchten worden 3 vluchten noord/zuid gelost en 3 vluchten in 1 keer, dus geheel Nederland.
Verder staan in het vliegprogramma 2024 2 OL, terwijl de Marathon liefhebbers juist terug willen van 1 naar nul, want men vindt dat de ZLU genoeg Ochtendlossingen heeft waar de liefhebbers aan deel kunnen nemen.
De reden die genoemd worden om naar 5 afdelingen te gaan, zijn:
- teruglopend ledenaantal
- kostenbesparend
- invulling bestuurders
- efficiënter vervoer, lossingscommissies, ed.
De vragen die u wellicht kunt stellen en ook moet stellen zijn:
* Hoe gaan de concoursen eruitzien? In het nieuwe voorstel zijn een paar nieuwe afdelingen met een overvlucht van ruim 140 km. Als daar Midfondvluchten georganiseerd worden met een afstand van 300 km in het midden, dan hebben de mensen op de kortste afstand nog een vlucht van ongeveer 230 km en de verste afstand ongeveer 370 km.
* Alle Midfondvluchten worden voortaan sectoraal gelost, als je dit in de huidige situatie bekijkt, dus grotere lossingen.
* Inkorving van de Midfondvluchten kan bij voldoende reglementaire deelnemers, dus de huidige 5 of zelfs 7? (Nu verplicht bij sectorale vluchten). Wat is de impact hiervan op uw vereniging? Kan uw vereniging dan nog wel inkorven of worden we genoodzaakt om versneld verenigingen samen te voegen?
Het laatste nieuws wat rondgaat in de afdelingen is, de vervolg plannen, dat in een regio iedere vereniging nog in zijn eigen vereniging mag inkorven, maar dat voor de midfond, eendaagse fond, meerdaagse fond ingekorfd moet worden bij een inkorfcentrum en dus niet meer in hun eigen verenigingsgebouw komen.
Resultaat:
- te weinig inkomsten bij verenigingen om nog te kunnen bestaan
– verlies van nog meer leden op korte termijn en zeker langer termijn
– nog minder duiven in concours met als gevolg hogere vervoerskosten
– In versneld tempo sterfhuisconstructies van verenigingen of te wel om het simpel te maken opheffing van verenigingen en verkoop van verenigingslokalen
* 10-11 lossingen per nieuwe afdeling betekent dat voor de vluchten Vitesse, Jonge en Natour veel grotere gebieden in 1x gelost worden. Er wordt voorgesteld 2-3 losplaatsen per afdeling. Volgens de commissie zou dit niet leiden tot meer verliezen, maar welke wetenschappelijke onderbouwing bewijst dit? Of gaan we dit na 3 jaar pas evalueren?
* Hoe gaat het financieel? Nemen de vertrekkende leden een deel van de financiële middelen en transportmiddelen mee? Hoe wordt dit bepaald en wat hebben de leden hier voor inspraak in?
* In het stuk van de NPO wordt gesproken dat als afdelingen goed samenwerken dit kostenefficiënt is. Dat dit wellicht in de toekomst een issue wordt wil nog niet zeggen dat dit al over 3 jaar de realiteit is, waarbij het vliegprogramma en verplichtingen al in 2024 ingevoerd worden.
* Hebben de afdelingen een alternatief vliegprogramma, of stuurt u aan op een nieuw vliegprogramma? De NPO voegt het nu verplicht samen.
* Wat als de meerderheid van de leden tegen de samenvoeging van de afdelingen is? Wat gebeurt er met de afdelingen die tegen stemmen? Of wordt erop NPO-niveau bepaald dat de meerderheid van stemmen geldt? Terwijl de afdelingen nu een autonomie hebben?
*Wat gebeurt er met de autonomie van de huidige afdelingen? Blijft dit of verdwijnt dit na de nieuwe indeling? Welke rol pakt het NPO hierin?
* Als het vliegprogramma aangenomen wordt (dus ook het voorstel voor herindeling van de afdelingen), betekent dit dan dat we in 2024 al in grote gebieden gaan lossen? Het vliegprogramma wordt voor 3 jaar aangenomen, terwijl de samenvoeging van afdelingen gefaseerd in 3 jaar ingevoerd zal worden. Kijkend naar de meest gestelde vragen aan de commissie dan lijkt het erop dat het vliegprogramma direct in 2024 ingevoerd gaat worden.
* In hoeverre blijven de basiswaarden van een vereniging intact? Liefhebbers hebben een samenzijn binnen de vereniging, het is een sociaal gebeuren. De vraag is hoelang nog?
* Wat gebeurt er met de bezittingen, geld en vrachtwagens van de afdelingen? Deze zijn immers eigendom van de leden in de betreffende afdelingen?
* In hoeverre worden de specifieke reglementen en statuten van de huidige afdelingen gerespecteerd?
EN de belangrijkste vraag is, WAT VINDT U ER ALS LIEFHEBBER VAN?
Zorg dat u hierover met uw vereniging vergadert en dat u stem in de afdeling terecht komt.
Zorg dat u antwoord krijgt op al u vragen voordat U stemt over het voorstel
Delen wordt gewaardeerd!
Nieuwe indeling afdelingen