Gerard Dekker
- zondag 29 september 2019
Dinsdag 17 sept. om 11.00 was bestuur ZLU te gast in Halle bij het geplande najaarsoverleg met de KBDB en alle Belgische inrichters. Er was van te voren de mogelijkheid te geven om evaluatiepunten aan te dragen n.a.v. het seizoen 2019. Met veel tam tam werd door bestuur KBDB o.m. grotere en meer controles aangekondigd, controles in lokalen, verzamelcentra, omlaadplaatsen en op de losplaatsen. Werkzaamheden die natuurlijk veel geld gaan kosten , geld dat moet komen door het weghalen van de ( nu nog ) rendabele vluchten georganiseerd door de vele inrichters .
Op onze vraag of daar ook de int. vluchten onder vallen werd ontkennend geantwoord.Begrijpelijk ontkennend, want de ZLU sponsort al decennia lang deze vluchten met duizenden euro‘s per vlucht. De inrichters zelf vragen niets, want bij vragen wordt je de volgende keer overgeslagen bij toewijzing van een vlucht. Op dit moment wordt er een soort transportband ontwikkeld dat voorzien is van antennes, door het plaatsen van de mand met duiven op dit transportband worden meteen alle duiven geregistreerd. In een grote loods, 1 in Franstalig België en de ander in Nederlandstalig België worden op de diverse vluchten de controles opgestart. Een soort gelijk verhaal hebben wij 4 jaar geleden ook al eens gehoord.
Het WPROL gebeuren kwam ter sprake, bestuur KBDB is nog steeds in gesprek met deze uitrekenaar over hoe nu verder, aangezien het contract eind seizoen 2019 ten einde loopt. Maar men is er nog steeds niet uit, aangedragen door de ZLU dat de ZLU spelers bijna 4.800 euro rekenkosten hebben betaald en er in feite niets voor terugzien, een link naar de uitslag die op de ZLU site geplaatst moet worden, geen mogelijk om gegevens na te lopen enz. enz., de Belgische deelnemers hebben een inlogcode incl. wachtwoord om allerhande tabellen e.d. uit te printen. De “ Hollanders “ en vandaag bleek ook dat de “Franzosen “ ook geen inloggegevens ontvangen hebben . Duitsland was er niet, ik vermoed dat zij in hetzelfde “Hollandse “ bootje zitten. Een rekenburo onwaardig, en dit anno 2019.Toen kwam weer het “ hete “ hangijzer op tafel, het vervoer in de rieten manden en opeens ook het WCS controlesysteem. Inzake het vervoer werd door Johan Bauwens duidelijk uitgelegd dat de ZLU een contract heeft voor de komende jaren alwaar niet aan te tornen valt. Vooral het “ ventilatie balkje “ tussen de ZLU manden was schijnbaar een “balkje “ in het oog van deze organisaties, zelf doen ze niets of zijn de kosten te hoog om gelijkwaardige ventilatie te krijgen .
De “ Franzosen “ waren het duidelijk ook niet eens met het feit dat alle deelnemers aan de int. vluchten met gummies moeten klokken en de “ Hollanders “ niet ! Op enig moment kregen zij zelfs bijval van het KBDB bestuur, die het schijnbaar dwars zat dat het vorig KBDB bestuur een uitzondering gemaakt heeft voor de ZLU en het WCS systeem als controlemiddel in 2017 opgenomen heeft in het Sportreglement van de KBDB. ( Art. 98 NSR. ) Bestuur ZLU heeft duidelijk kenbaar gemaakt dat de Nederlandse liefhebber niet terug in de tijd zal gaan, ook meteen bestuur KBDB uitgenodigd om bij de eerstvolgende controle handelingen aanwezig te zijn, alvorens een beslissing te nemen, die door de ZLU nooit zal worden geaccepteerd. Bestuur KBDB heeft toegezegd op onze uitnodiging in te gaan. Het vorige bestuur gaf ook die toezegging, maar nooit gezien. Niemand van de buitenlandse organisatie incl. KBDB, weet hoe het WCS systeem werkt, wil zwijgen van de verdere controle mogelijkheden die zijn ingebouwd.Men weet en begrijpt er niets van ondanks het feit dat de gehele werkwijze ter plekke is uitgelegd en de inrichter Pau ( Colombe Joyeuse ) in het incheck centrum te Geleen is komen kijken naar het functioneren van het systeem en destijds vol lof was. Nu, helaas geen reactie van deze inrichter !!!! Als je dan op het eind van de avond de dag doorneemt, 4 uur in de auto op en neer naar Halle, 2 ½ uur alleen maar gezeik hebt aangehoord inzake “ cartouche & panier “ (gummiring en mand) door een organisatie die het zelf niet klaar krijgt om na 6 weken sluiten van een wedvlucht gegevens aan te leveren bij de rekenaar, dan denk je toch “ waar ben je mee bezig “. Toen ik de vergadermap dichtsloeg viel mijn blik op een uit een ver verleden uitgegeven NPO promotiesticker waarop vermeld staat:
Hub Wetzelaer, PR wedvluchten.
Het WPROL gebeuren kwam ter sprake, bestuur KBDB is nog steeds in gesprek met deze uitrekenaar over hoe nu verder, aangezien het contract eind seizoen 2019 ten einde loopt. Maar men is er nog steeds niet uit, aangedragen door de ZLU dat de ZLU spelers bijna 4.800 euro rekenkosten hebben betaald en er in feite niets voor terugzien, een link naar de uitslag die op de ZLU site geplaatst moet worden, geen mogelijk om gegevens na te lopen enz. enz., de Belgische deelnemers hebben een inlogcode incl. wachtwoord om allerhande tabellen e.d. uit te printen. De “ Hollanders “ en vandaag bleek ook dat de “Franzosen “ ook geen inloggegevens ontvangen hebben . Duitsland was er niet, ik vermoed dat zij in hetzelfde “Hollandse “ bootje zitten. Een rekenburo onwaardig, en dit anno 2019.Toen kwam weer het “ hete “ hangijzer op tafel, het vervoer in de rieten manden en opeens ook het WCS controlesysteem. Inzake het vervoer werd door Johan Bauwens duidelijk uitgelegd dat de ZLU een contract heeft voor de komende jaren alwaar niet aan te tornen valt. Vooral het “ ventilatie balkje “ tussen de ZLU manden was schijnbaar een “balkje “ in het oog van deze organisaties, zelf doen ze niets of zijn de kosten te hoog om gelijkwaardige ventilatie te krijgen .
Hub Wetzelaer, PR wedvluchten.