Voorwoord
Pittige start vliegseizoen, hoe zou je er ook mee om kunnen gaan? Vanaf de eerste wedvluchten waren de weersomstandigheden voor de duiven behoorlijk pittig. Zo ook niet gemakkelijk om te lossen. Gelukkig is dat met de nodige stuurmanskunst van het IWB en de Lossing coördinatoren goed gelukt. Neemt niet weg dat de duiven daarna niet met de wind mee naar huis konden navigeren. Gelukkig hebben wij de laatste weken de duiven wel onder prachtige weersomstandigheden zien thuiskomen. Voor de duiven was het wel redelijk hard werken met de aanwezige tegenwind. Je ziet het ook terug in het aantal duiven die op de eerste Dagfond vlucht zijn ingekorfd. Ik heb niet alle afdelingen bekeken, maar zie dat er tussen de 20 en 30% minder duiven hebben deelgenomen dan vorig jaar bij de eerste Dagfond vlucht. Je kunt zeggen: prima dat de liefhebbers er verstandig mee omgaan, en goed bekijken of duiven wel of niet kunnen worden ingezet. Een veel gehoorde opmerking de laatste weken is: ja logisch, het vliegprogramma deugt niet. Dat ze dat op voorhand niet konden bedenken. En als we dat elkaar na papegaaien ontstaat er een bepaald sentiment. Iedereen mag er natuurlijk iets van vinden, maar de feiten zijn wel dat wij vorig jaar exact hetzelfde vliegprogramma hadden en toen geen enkele wanklank. Kortom, zoals we al jaren weten: het weer bepaalt voor een groot deel het verloop van de wedvluchten. Ik denk dat ik op voorhand geen applaus krijg maar wil toch graag een andere manier van omgaan met het vliegprogramma aan de orde stellen. Daarbij denk ik aan flexibiliteit en indien gewenst, zoals dit jaar door de weersomstandigheden, midden in de week te bepalen dat het een vlucht wordt met een kortere afstand. Natuurlijk moet dat in de winterperiode afgestemd worden met onze zuiderburen. Lijkt mij geen probleem, ze ondervinden daar dezelfde problemen. Allemaal zaken die in goed overleg op te lossen zijn. Uiteindelijk gaat het erom hoe wij met onze duiven op een zo duifvriendelijk mogelijke manier omgaan. Dat is bijvoorbeeld ook goed uit te leggen aan de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) als zij weer met ons in gesprek gaan in de nabije toekomst. Het weer is, en dat zal wellicht niet anders worden door de klimaatveranderingen, steeds moelijker te voorspellen en grilliger. Temperatuur, regen, wind noem maar op, het is niet meer zoals dat jaren geleden was. Negeren van die feiten is als het bekende struisvogel gezegde ‘de kop in het zand steken’. Dat gaan wij wat mij betreft dus zeker niet doen. Praktisch alle afdelingen hebben een flinke diepte, 75- tot zelfs 100 kilometer. Dat maakt dat er voor de liefhebbers op de langste afstand het bijna een Vitesse vlucht extra is. Geen probleem als de wind mee zit. Echter als de omstandigheden zoals dit jaar erom vragen is terugschakelen in de afstanden een mogelijkheid. Voor de competitie hoeft het geen probleem te zijn. Wij hebben inmiddels vlieggebieden met minimaal 150 leden. Je blijft dus spelen tegen je directe omgeving en kunt de duiven waar je het gehele jaar mee bezig bent beter inzetbaar houden. En wie weet staat ons nog veel mooi duivenweer te wachten. Ticketshop Olympiade Maastricht live Gisteren is er een nieuwe editie van de Olympiade nieuwsbrief verstuurd. Hierin wordt - zoals u wellicht heeft gezien - aangegeven dat de Ticketshop live is gegaan. Dat houdt in dat er vanaf nu toegangskaarten voor het bezoek aan de Olympiadebeurs en tentoonstelling gekocht kunnen worden. Deze toegangskaarten zijn in de voorverkoop te verkrijgen voor € 13,50. Tevens kunnen er al kaarten worden gekocht voor de feestavond en zijn er treinarrangementen tegen gereduceerd tarief te koop. Last but not least kunnen er ook hotelaccommodaties geboekt worden. Een weekendje met je partner doorbrengen in het mooie Maastricht, wie wil dat niet? Kortom, u kunt vanaf nu alles vooraf al regelen. Fijn weekend en hopelijk mooie vluchten voor onze duiven.
Ben Geerink voorzitter
|