Nieuws

vrijdag 19 juni 2020

Zondag 14 juni 2020. Gisteren was het een zomerse dag in Duivenland en dit heeft vaak zo zijn consequenties. Op zomerse dagen waait de wind vaak uit de Oosthoek en als er dan een vleugje Zuid bijkomt dan zie je dit direct terug op het vluchtverloop. In mijn actieve periode heb ik er vaak over geschreven en ook tijdens mijn inactieve blijft dit mij bezighouden.

Ook door anderen is er al veel over geschreven en de voor- en tegenstanders van dergelijke lossingen buitelen vaak over elkaar heen. Veel liefhebbers ontkennen simpelweg dat er duiven boven zee terecht komen (met alle mogelijke gevolgen van dien). Anderen, waaronder mij persoontje, zijn er wellicht te bang voor.

Gelukkig zijn er nu GPS-ringen die duidelijk de koers van duiven weergeven. Zoals ook gisteren weer de rode track van Ton Vertelman (zie illustratie). Ik heb contact gezocht met Ton om meer te weten te komen over deze track. De GPS-ring wordt gedragen door een tweejarige doffer. Een doffer die vorig jaar als jaarling als eens een loodzware Agen vloog. Deze doffer is zeker niet bang voor water want gisteren vloog hij bijvoorbeeld voor de eerste maal de kortste weg naar Enkhuizen door de kortste weg over de Hoornse Hop te nemen (zie illustratie 2).

Zijn ontbrekende angst voor water spreidde hij ook al een keer ten toon bij een trainingsvlucht vanuit Arnhem. Helaas voor Ton nam hij toen niet de directe weg naar Enkhuizen (zie illustratie 3).

Omdat deze tracks zoveel informatie opleveren zou het mijns inziens goed zijn als de NPO of beter gezegd de WOWD hier eens wat meer werk van zou maken. Ik heb dit idee al eerder opgeschreven, maar er zou eens structureel onderzoek moeten worden gedaan naar de vliegroutes van duiven.

Geef bijvoorbeeld per afdeling 10 programma spelers en 5 overnachtfondspelers 10 ringen en binnen een jaar weet je zo ongeveer alles van de vliegroutes, mogelijke kruisingen van lossingen, nachtvliegen, etc. Vooral als je het goed insteekt met de leveranciers en eventueel nog een subsidie weet los te peuteren zou de organisatie van dit wetenschappelijke onderzoek geen al te groot probleem mogen opleveren. We spreken over 165 systemen met zeg 10 ringen. Zelfs voor de winkelprijs van 300 Euro per system zou dit nog een schat aan informatie opleveren.  (https://www.amazon.com/s?k=skyleader+gps+pigeon&crid=263M2NV3ZNI74&sprefix=skyleader%2Caps%2C370&ref=nb_sb_ss_i_1_9).

Het zou misschien ook de verliezen met duiven wat kunnen beperken en nieuwe inzichten geven. Niet alleen qua verloop bij een Zuidoosten wind en een Westelijke losplaats maar over het verloop van de vluchten in het algemeen en bijvoorbeeld ook over het nachtvliegen op de marathonvluchten.

Terug naar gisteren en het lossen met zuidoostenwind, al dan niet in combinatie met een Westelijke losplaats. Dit laatste deden overigens de meeste afdelingen (behalve de afdelingen Friesland en Noordoost Nederland, die gezamenlijk losten in het Duitse Blankenheim, Oost-Nederland (Etreoungt) en Oost-Brabant (Vervins)). Vooral de keuzes van Midden-Nederland en de GOU voor Niergnies deden mij verbaast doen kijken.

Omdat deze materie mij zo bezighoudt besloot ik vanmorgen een aantal vrienden en/of topliefhebbers te vragen naar hun mening over de lossing op een Westelijke losplaats met wind uit richtingen tussen Zuid en Oost. Ik heb immers de wijsheid niet in pacht en het is altijd verfrissend om ook de meningen van anderen te horen. Ik stelde ze de volgende twee vragen:

  • Wat vind je van lossingen zoals gisteren. Westelijke losplaats met Zuidoostelijke wind?
  • Hoeveel heb je er thuis?

Het leverde zoals altijd een verrassend pallet aan antwoorden op.

De eerste die ik de vragen stelde was mijn goede vriend Willem de Bruyn. Willem pakte ze gisteren ondanks de nadelige wind bijzonder goed, maar dit was niet van invloed op zijn mening.

Willem Bruijn: “Hier nog 3 achter. Met wind van schuin rechtsachter is het altijd bij Duinkerken de zee op. Wij gingen indertijd naar Charleville- Meziere als lossingscommissie. Dat ging prima. Voor de oostelijke afdelingen is dit geen issue. Het rare is dat de liefhebbers uit de kuststrook ook relatief veel kwijt zijn, maar dat men niets wil weten van naar oostelijke losplaatsen gaan Terwijl in verhouding zij meer afstandsvoordeel krijgen. Gelukkig was gisteren de wind zwak 1- 2”.

De tweede liefhebber die ik de vragen stuurde was Jannus Kat uit Westzaan. Jannus en zijn vader Janus speelden de eerste in de Kring maar dit had weinig invloed op zijn mening.

Jannus Kat: “Wat betreft de losplaats gisteren, ik vind dat prima met de omstandigheden van gisteren. Het was niet heet en er stond weinig wind. Wel was het voor jaarlingen pittig, zeker wanneer ze niet gezond / in vorm zijn… Wij hebben alles thuis ja. We kregen om 19:00 uur de laatste. Maar er zijn nog wel behoorlijk wat duiven weg. Maar dat geldt ook voor afdelingen in het oosten, die veel verder in het oosten losten. Dus dat ligt denk ik niet aan Quiévrain versus oostenwind.  Een alternatief is wat mij betreft met zuidoostenwind niet lossen. Denk dat de invloed van de losplaats gisteren minimaal was”.

Hierna appte ik met Ruud Moes. Ruud is altijd helder in zijn antwoorden en zijn mening. Ook is hij altijd creatief in zijn oplossingen.

Ruud Moes: Duiven vliegen met zuidoostenwind met een bocht (naar het Westen = MB). De zee is kalm ze zien dan geen verschil tussen land en zee. Ik ben een voorstander om op het strand te lossen bij oostenwind. Ze zien dan direct het water. Bij warm en oostenwind los ik altijd op het strand. Ze trekken direct het land in omdat ze dan nog niet op hoogte zitten en direct het water herkennen. Er zijn weer vele duiven weg. Ik kreeg gisteren ook duiven thuis onder de olie. Ben er nog 7 kwijt van de 34. Het zijn late jongen, maar ook 2 ouden. Een van 2017 en 2018. Kijk maar naar de gps-metingen.  En naar de tijden, in Wormerveer zitten ze vroeger dan in Amsterdam en Zaandam (Wormerveer is de overvlucht = MB)

De derde topmelker die reageerde op mijn appjes was Bas Verkerk. Bas was de laatste jaren relatief veel jaarlingen kwijt op vluchten zoals gisteren. Vooral omdat hij ze als jong beperkt speelde. Behalve over de twee eerdergenoemde vragen appten we ook hierover.

Bas Verkerk: “Ingespeelde jaarlingen maken zeker het verschil. Ik moet er nu nog 7. Hiervan is er een die elf keer in de mand is geweest vorig jaar. Die andere zes werden vijf keer gespeeld …. Dus al die programma’s voor jonge duiven met weinig en korte vluchtjes verschuiven het probleem naar een jaar later. Ik heb ze gewoon meegegeven omdat de wind maar kracht 1-2 was. Als de wind Zuidoost is en kracht 3 of 4 dan worden zulke vluchten een drama. Ook al worden ze op zo’n korte afstand oostelijker gelost (Chimay draaide ook al eens uit op een ramp). Eenmaal op zee zijn ze verloren”.

De vijfde topspeler die ik peilde naar zijn mening was Johan van Ackooy uit Hoofddorp.

Johan van Ackooy: “Vluchten met zuidoostelijke wind zijn vaak vluchten met een randje, echter het zijn ook omstandigheden waar een duif mee moet leren dealen zeker voor een dagfondduif die later in het seizoen ook diverse elementen op zijn weg naar huis tegen komt. Zelf had ik een redelijke tijdduif maar het verloop moet beter. Daarbij mis ik er nu nog 4 vd 39 en daar zitten ervaren duiven bij. De op de Natour afgerichte tien duiven zijn wel thuis. Ik acht het missen van de duiven niet aan de losplaats. Afdeling 5 loste in Peronne (nog westelijker = MB) en wat ik van diverse melkers begreep kwamen de duiven prima en zijn de meesten thuis. De sprong bij Afdeling 6 van130 kilometer ervaar ik als ik mijn duiven zie niet als vervelend. Over 3 weken de eerste dagfond. Volgende week wordt Peronne met 2 nachten mand vervolgen. Hierna Pont St. Max en daarna Fontenay. De sprongen gaan hard dit jaar. We gaan het mee maken en hopen dat de vorm die nodig is om te pieken op tijd arriveert”.

Na dit app-gesprek bleef ik in de voor mij vertrouwde regio. Als zesde antwoordde (sport)vriend Cor Buis junior op mijn vragen.

Cor Buis: “Hier is alles goed hoor, zoals we altijd zeggen ze gangetje. Sportief gezien is het afzien, ik heb ze ook nog niet top maar daar wordt natuurlijk aan gewerkt. Als ik ze door de week zie vliegen dan ziet het er goed uit maar zie ik het op zaterdag niet terug. Je werd afgelopen weekend eigenlijk gedwongen om mee te doen om de sprong naar Peronne niet te groot te laten worden (de eerste 3 vluchten werden gevlogen uit Roosendaal, slechts een kleine 90 kilometer voor Cor = MB). Er werd ook gesproken over Niergnies. Met Quiévrain met deze wind heb ik hele slechte ervaringen en ik had het liefste ook niet meegedaan. Maar je moest dus eigenlijk wel. Had liever een losplaats meer landinwaarts gehad. Qua verliezen valt het mee. Ik moet er nog 1, een jaarling duivin. Liet er net nog een vierjarige doffer bij dus dat zegt wel genoeg. Ik had er in een half uur 25 v/d 34 thuis, dus dat viel wel mee, maar daarna ging het trager. We hadden geluk dat het hier niet zo benauwd was denk ik”.

Na mijn gesprek met mijn vriend uit het Aalmeerse toog ik fictief weer naar Zuid-Holland. Naar Woerden om te spreken met Martijn de Kruyff die samen met zijn vader Buck speelt onder de naam W.B. de Kruyff en inmiddels al veel successen heeft mogen aftikken.

Martijn de Kruyff: “Hier is er nog één weg maar er waren redelijk wat verliezen in de club. Maar het blijft een lastige materie. Ik denk hoe dichter bij zee je lost hoe eerder ze van de zee vanaf vliegen. Met deze wind. Een paar jaar terug gingen ze naar Chimay in verband met de wind en hitte en dat was een grotere ramp. Een duif vliegt altijd gelijk van het water af waar je ze ook lost. Oh ja, mijn tweede duif is geboren in Engeland en de duiven worden daar natuurlijk geselecteerd op over zee vliegen en moeilijke situaties met verschillende vluchtlijnen. Het viel ons in ieder geval ook op”.

De volgende melker die ik benaderde was Cees Nagel uit Den Helder. Cees is een fanatieke melker die al menig topsucces boekte. Dit jaar loopt het bij hem in de kop van Noord-Holland echter niet helemaal naar zijn zin.

Cees Nagel: “Het loopt hier voor geen meter sinds dat we met de vluchten begonnen zijn. Ik krijg ze niet onder controle, ze knallen het hok uit vliegen 5 minuten en gaan dan zitten op de daken en klappen dan wel weg maar de form is er niet. Ik ben er nu nog 4 van de 45 kwijt waarvan eentje die ik graag terugzie. Die heeft verleden jaar zes dagfondvluchten gehad en ook in de kop gevlogen. Maar we gaan er maar van uit dat het een selectie is. Hier in de omgeving zijn nog wel wat duiven weg. Bij twee clubgenoten, respectievelijk 6 van de 14 en 10 van de 28. Ook een grote kampioen uit de voorhand van ons rayon moest er nog 14 van de 45. In de vereniging waren er gisteren bij het afslaan bij iedereen nog duiven onderweg. Het was hier dan ook een moeilijke vlucht bedompt hoge luchtvochtigheid en draaiende winden van uit zuidoost. Altijd lastig zeker voor onervaren duiven. Maar we gaan door en anders jammer het is maar een spelletje”.

Een andere melker die ik naar zijn mening vroeg was de relatief onervaren duivenmelker Harry Blaak uit Capelle aan den IJssel. Harry is een aantal jaren geleden begon met zijn zoon William maar heeft de weg naar boven duidelijk gevonden.

Harry Blaak: “Door mijn relatief korte duivenhistorie heb ik niet een heel goede kijk op de losplaats problematiek. Wel ben ik soms een beetje verbaast waar sommige afdelingen lossen. Sommige oostelijke afdelingen lossen erg westelijk. Op eigen hok nog een jaarling achter, een laatje. We zijn niet heel tevreden, puur als je naar de kopduif kijkt. We zaten met deze omstandigheden gunstig. Overigens doen de laatjes waar ik vorig jaar mee gespeeld heb het best goed. William had er vijf van de zeven in de prijzen en ik drie van de acht. Ik hoop de komende 2 weken op een beetje Noord in de wind, dan wordt het wat “eerlijker en kunnen we ook beter beoordelen wat er naar Blois mee kan”.

Tenslotte appte ik ook nog met twee melkers uit regio’s waar het probleem van de zuidoostenwind zich in de regel slechts vertaald in moeilijk verlopende vluchten.

De eerste was mijn goede vriend Henri van Doorn uit Den Dungen en naast topmelker met de jonge duiven ook, topverzorger op het wereldberoemde hok van John van Wanrooij. Henri heeft altijd een eigen, positieve kijk op de zaken en zo zie ik ook zijn reactie op mijn vragen.

Henri van Doorn: “Wat ik van het lossen op westelijke losplaatsen met een zuidoostenwind vind? Het is altijd moeilijk om hier een antwoord op te geven, maar alle afdelingen maken een vluchtprogramma en ze weten dat we in deze tijd van het jaar meer warm weer krijgen en dat er dan ook meer kans is op oost of zuidoostenwind. Dus kun je beter een ander vlucht programma maken. Maar ik denk dat het voor de oude duiven niet zo’n probleem is. Wel vind ik persoonlijk dat als een vluchtprogramma er staat, je dit niet meer moet veranderen. Al is het dan een keer oosten- of zuidoostenwind. Dan zijn er ook liefhebbers die dan een keertje goed zitten in hun afdeling. Wij zelf moeten er nog 2 krijgen”.

De laatste melker die ik vroeg naar zijn mening was Frans Weggers uit Annen. Frans en ik hebben de laatste tijd contact over zijn spel met de duivinnen. Dit was een mooie aanleiding om eens te vragen naar zijn mening over deze materie. Alhoewel men hier in het uiterste Noordoosten minder last van heeft. Zeker gezien de losplaats van dit weekeinde (Blankenheim).

Frans Wegger: “Ik mis nog twee duivinnen, dus 28 van de 30 duiven terug. Tja, zuidoostenwind is altijd verraderlijk. Opvallend is dat vooral de betere/beste duiven er last van hebben. Toppers met meerdere keren 1 op 1000 worden dood gevonden op de stranden van de Waddeneilanden of worden opgevangen in Denemarken. Met betrekking tot de westelijke losplaatsen en zuidoostenwind heb ik niet specifiek een mening”.

Al met al dus veel wisselende meningen maar iedereen is het er wel over eens dat Zuidoosten wind altijd tricky is. Vooral voor onervaren duiven.

Het verloop van de vluchten. Dat zuidoostenwind vluchten altijd bijzonder zijn blijkt ook uit het vlucht verloop. Zo stond in rayon 3 van de afdeling Noord-Holland het concours 19 minuten open. In rayon 2 daarentegen was dit ruim 28 minuten. Op dat moment is er slechts een kwart van de duiven binnen.

Ook in andere afdelingen zie je dit beeld. In rayon West van afdeling 5 staat het concours 22 minuten open, in rayon Midden bijna 30 minuten. In rayon Oost is dit ook rond de 30 minuten.

In afdeling met een Oostelijke losplaats zie je dit beeld niet. In rayon A1 van de afdeling Friesland staat het concours 35 minuten open. In A2 is dit om en nabij de 28 minuten. In de Zuidwestelijke voorhand in F2 is het iets van 25 minuten. In C1 (in en rond het Zwaagwesteinde) is het concours na een minuut of 20 afgelopen. Hetzelfde geldt voor D1. In E1 duurt het vervolgens weer rond de 30 minuten. In E2 is het wederom in een minuut of 20 gedaan. Hetgeen ook geldt voor F1. Alles overigens grofweg teruggerekend naar 1:4. De vroegste duiven vallen overigens in Urk en omgeving. In het uiterste Zuidwesten hetgeen vermoedelijk betekent dat de wind enigszins ruimde tijdens het traject waardoor de snelheden op de achterhand terugliepen.

Dit laatste beeld zie je wel terug in de uitslagen van Oost-Brabant op de vlucht vanuit Vervins. Hier pakt de regio aan de westkant rond ’s Hertogenbosch en de regio Oss een stuk vlotter (concoursduur 15 minuten of iet meer) dan de Oostelijkere en Zuidoostelijkere regio’s (25 minuten of meer). Ook de vroegste duiven vallen daar.

Terug naar mijn eigen afdeling. Hier is het Kring 3 die de boel feitelijk oprolt op de vlucht vanuit Quievrain. De Zuidwestelijke voorhand domineert. Gevolgd door de liefhebbers uit de voorhand van Kring 1 en de Westkant van Kring 4.  De liefhebbers uit de Zuidwestelijke voorhand (voormalige afdeling Amsterdam komen er feitelijk niet aan te pas).

Omdat het de eerste echte wedvlucht was van het seizoen volgen hier de eerste liefhebbers per Kring of CC.

Kring1:

  • CC1A: J. Ooievaar, Oudkarspel – 1535 mpm
  • CC1B: Cees de Wildt, Castricum – 1556 mpm

Kring 2:

  • CC2A: Ton van der Gulik, Onderdijk – 1506 mpm
  • CC2B: Jelger Klinkenberg, Noordbeemster – 1532 mpm

Kring 3: Combinatie Paap en Paap, Zandvoort – 1596 mpm

Kring 4: Janus en Jannus Kat, Westzaan – 1558 mpm

Kring 5:

  • CC5A: Dave van Zon, Amsterdam-West – 1532 mpm
  • CC5B: Ron den Boer, Uithoorn – 1523 mpm

OP EIGEN HONK

Houd ik het gezien de lengte van dit weekstuk maar kort. Er valt zoals de meeste weken niet veel te melden. Wel hebben we doordat de maatregelen binnen Maleisië iets versoepeld zijn een korte vakantie geboekt naar een eiland aan de Oostkust. Internationaal reizen is namelijk niet toegestaan maar binnenlands reizen wel. Daarom dus maar een tripje geboekt naar Perhentian Island. Een mooi bounty-achtig eiland waar we ijs en weder dienende in Augustus naartoe zullen rijden (en varen). Later hier over meer

Tot een volgende keer,

Michel

vrijdag 19 juni 2020

 

Quievrain voor Janus en Jannus Kat

De eerste klap is een daalder waard zullen Janus en Jannus Kat in het voorbereiden van hun duiven op de vlucht Quievrain gedacht hebben.

Onze duiven hebben een prima vooropleiding gehad de afgelopen 3 weken met 3x Roosendaal op het programma. En ja ze hebben een hupje moeten doen van die ca 100 kilometer naar ca. 240 kilometer denkelijk niet te zwaar voor een goede gezonde duif.

Wat blijkbaar wel zwaar was, is het weer geweest, zeker voor te onervaren jaarlingen maar met oost in de wind en drukkend weer was dat ook wel te verwachten.

Zaterdag 13 juni stonden er 704 duiven van P.V. Zaanstreek-Noord in het Belgische Quievrain waaronder 46 stuks van vader en zoon combinatie Janus en Jannus Kat uit Westzaan.

Janus en Jannus verder voorstellen lijkt overbodig of je moet de laatste jaren onder een steen geleefd hebben. Het zijn mannen waar je terdege rekening mee moet houden op veel van de door ons vervlogen disciplines en dat was dan ook wel duidelijk door de gegevens op de aankomstlijsten van de 3 Roosendaals.

Onze duiven kregen om 8 uur het startsein in Quievrain en het was het duivinnetje de Nl.08-073 die om 10.33.55 uur in Westzaan aantikte en daarmee de af te leggen afstand van 239.915 km winnend wist af te leggen met een snelheid van 1558.735 meter per minuut.

Quievrain zou een feest worden voor de mannen want de duiven die daarna snel volgden pakken binnen de top 10 ook de plaatsen 3, 6, 7, 8 en 9 en bovendien verwezenlijkten ze ook nog eens een prachtig prijspercentage van 76%.

Een super begin van het seizoen 2020 voor de mannen van Kat, van harte gefeliciteerd.

De 2e plaats in de vereniging is voor Sjoerd Bierlee in Assendelft. Sjoerd had er 37 mee, begint met zijn 21e getekende en weet er 12 in de prijzen te draaien goed voor een prijspercentage van 32 %

Ook in Assendelft pakt Marcel Kroon de 4e plaats, hij begint ook met zijn 4e getekende van de 44 ingezette duiven en zijn prijspercentage met 13 van de 44 is 29%

De Top 10 bestaat uit 4 man en de laatste daarvan is Richard Faber uit Westzaan. Richard pakt de 5e duif, had er 65 mee draait zijn 42e als 1e duif en heeft er 17 van de 65 in de prijzen, goed voor 26%.

De kop is er af, bij P.V. Zaanstreek-Noord korfde 23 liefhebbers in voor de punten en de rest ging als trainingsduif mee. Van die 23 liefhebbers vinden we er 22 terug in de uitslag van zowel de ere-als eerste divisie.

Volgende week Peronne de 1e midfondvlucht wat tevens de 1e oude duivenvlucht is voor de Goudenringenrace, de eerstvolgende daarna is Fontenay le Seure. Deelnemers aan de Goudenringenrace alvast veel succes.

Gerard Dekker

donderdag 18 juni 2020

Klik hier voor gehel uitslaglijst

woensdag 17 juni 2020

Vandaag hebben we een bijzondere vlucht vanuit Peronne achter de rug. Voor de één een prachtige vlucht voor de ander een mindere vlucht met nog al wat achterblijvers. Het was tevens de eerste echte vlucht en we gingen ook nog eens tegelijk los. En dan gaan er een paar duiven de lucht in hier in Zuid-Holland. Deze keer bijna 40.000 duiven die vanmorgen tegelijk het luchtruim in gingen. Ik had de hele week al gelezen dat er een Zuidoosten wind werd verwacht, dus was ik gematigd optimistisch. Ervaringen hebben me geleerd dat dit wel eens een lastige klus kan zijn.Toen ik vanmorgen las dat de duiven waren gelost om 8.15 waren mijn verwachtingen dan ook dubbel. De duiven waren weer perfect de mand in gegaan en stonden er top op maar die wind en de oplopende temperaturen plus de grote massa gelijk los gaven mij een dubbel gevoel. Na veel heen en weer gepraat met Nico en buurman Arie verwachtte we de duiven even voor 11 maar we stonden al vanaf half 11 op onze post ,je kan tenslotte nooit weten. Wat ons opviel was dat er zo rond kwart voor 11 heel veel duiven van afdeling 7 van de kust af richting het oosten vlogen.Sommige vlogen redelijk snel maar ook waren er die haast niet vooruit kwamen.Dat betekent meestal niet veel goeds dus mijn ongerustheid groeide.

Even over 11.00 draait er een weduwnaar recht boven het hok en waar hij vandaan kwam heeft hier niemand gezien. In ieder geval niet uit de lijn van waar uit hij zou moeten komen. Het bleek een 2 jarige doffer te zijn die verleden jaar als jaarling 6 dagfondvluchten heeft afgewerkt en in de aanloop daar toe ook al een 1e van Peronne te hebben gespeeld (4e van 2161 d).Terwijl ik het hok uitstap komt nummer 2 aan duiken, prachtig, iets te westelijk maar nog redelijk in de lijn. Ook deze doffer is een 2 jarige die verleden jaar ook 6 dagfondvluchten heeft gedaan en op de zware Issoudun speelde hij toen ook nog de 1e prijs. Twee van die zwaargewichten voorop versterkte mijn vermoeden dat het wel eens een zware dobber kon gaan worden. Dan duurt het 4 minuten en zien we een duivin van Krimpen ad Ijssel komen recht uit het westen en vlak daar achter weer een doffer. De duivin was een jaarling dochter Sara en de doffer weer zo’n 2 jarige doffer die verleden jaar 6 dagfondvluchten succesvol heeft gevlogen. Dan komt de trein op gang en komt de één na de ander uit het westen aan duiken en vallen de duiven bijna allemaal in één streep op de valplank. Omdat alle duiven recht van Krimpen kwamen vermoedde ik dat we wel klappen zouden krijgen van Krimpen a/d Ijssel vandaag.

Toen we afgingen slaan bleken we in onze club weer een prima uitslag te hebben gemaakt. Er stonden 880 duiven in concours en onze duiven vlogen 1-2-11-12-22-25-26-28-29-31-36-41-43-46-49-50-51-56-58-64-65-69 enz 45/61.In onze kring maken we ondanks de verkeerde wind toch een mooie uitslag en onze duiven vliegen daar 39/61 prijzen en we beginnen met 2 en 3 tegen 2348 duiven. We hadden 2 jaarling doffers die finaal miste en pas in de middag arriveerde en één doffer die nog dik binnen de prijzen zonder landingsgestel pats op het dak viel met 2 gebroken poten. Al met al zijn we dik tevreden met deze toch bijzondere Peronne en gaan we onze duiven donderdag inkorven voor de 1e serieuze midfond vlucht met 2 nachten mand Pont st Max.

Een fijne zondag voor een ieder,

Martin.

maandag 15 juni 2020

Leuke dingen!Ikheb geen glazen bol waarin ik kan zien hoe het duivenseizoen verder zal verlopen.Zelf heb ik daar gemengde gevoelen over. Het duivenspel is half lamgelegd en niemand weet wanneer er weer wedvluchten komen die betekenis hebben. Daar wil ik mee zeggen dat het pas echt is als we het weer tegen elkaar kunnen opnemen in verschillende concoursen. Natuurlijk hebben we al duivensport gehad in de twee trainingsvluchten maar dat prikte niet echt. Dat lijktzo’n beetje op voetbal zonder publiek.Hoewel de trainingsvluchten toch beterzijn dan helemaal geen vlucht. Laten we daar duidelijk in zijn. Elke liefhebber die hunkert om de degens te kruisen in grote concoursen die moet voorlopig nog zijn geduld bewaren. De tijd zal het uitmakenwanneer dat kan. Dat in deze tijd zonder prijsvluchten toch ook nog fijne dingen aan huis met de duiven beleefd worden dat heb ik zelfervaren. Veel genot heb ik van mijn van ploegje jonge duiven. Ik was er nog gene kwijt en het was een heerlijkheid om er naar te kijken als ze in de lucht hingen. Als ik ze morgenslos liet dan snorden ze met een rotvaart naar buiten en bleven ze minstens ’n uur lang weg. En telkens was het voor mij weer genietenalsik zag dat het groepje van 22 stuks dan weer compleet was. Hoe langgaat dit zo door dacht ik meermalen bij me zelf. Want dat het normaal is dat wel eens jonge duiven van huis weg blijven dat maakt elke liefhebbermee.Doorhet feit dat ze verdwalen ofdat ze in hun vluchtdodelijk verongelukken. Het kanook dat ze een prooi van de roofvogel worden. Ik was er op voorbereidt dat ik op zekere dag wel te maken zou krijgen dat iker‘paar zou missen. En ja hoor, onlangs was het zover. Nadat de jonge duiven in de namiddag hadden getraind was er ene niet aanwezig toen ik ze binnen riep. En de dag er na was die er ook nog niet. Ik nam aan dat ik die niet mee terug zou zien. Maar ik had het mis. Opeens kreeg ik telefoon van duivenliefhebber PeterJennekensin Spaubeek. Die vertelde me dat een paar dames uit zijn buurt hem een gewonde jonge duif hadden gebracht. Ze hadden deze in een hopeloze toestandin hun tuinaangetroffen. En bijde rubriek “duif gevonden” van de NPO kwam hij aan de weet dat die bijmij stond geregistreerd. En inderdaad betrof het de jonge duifdie ik had gemist. Peter vertelde me dat ze niet meer op haar pootjes kon staan en hij dacht ook dat ze aan een vleugel was gewond. Toen ik dat hoorde had ik de woorden op mijn tong liggen om Peter te vragen of hij ze uit haar lijden wilde verlossen. Maarik slikte die woorden in en zei hem dat ik de duif kwam ophalen. Zo gezegd, zo gedaan.Even later tufte ik naar Spaubeek waar ik met veel vriendelijkheid door Peter en zijn vrouw werd opgewacht.En dat gedwongenbezoek dat werd een leuke visite waarbij weveel hebben gepraat over de duiven en z’n sport. En dat kreeg tien dagen later zijn vervolg. Met genoegen kon ik Peter toen aan de telefoon vertellen dat de jonge duif die ik bij hem had opgehaald < ze had beidepootjes gebroken> weer aardig ter been was. Hoewel ze nog ’n beetje mankte had ze verder geen ander gebrek. Ze, het is een duivin, maakt nu mijn ploegje weer compleet.Dergelijk voorvallen zijn leuke dingen bijeen duivenmelker en dat hoort ook bij de duivensport.Bijzonder leuk en tevens ontroerend is ook de thuiskomst van een duif die dagen later terug keert van de vlucht. Onlangs bij de trainingsvlucht vanaf Etroeungt op 30 mei, is gehoord geworden dat menige hokken met achterblijvers te maken hebben gehad. Bij mezelf was dat ook het geval. Twee vanmijn jarige doffersdie me goed aanstonden, die lieten verstek gaan en waren de dag van de lossingnog niet terug.Helaas. Ook nu was ik weer van mening dat ik die als verloren kon beschouwen en wegstrepen kon uit mijnbestand. Het was niet nodig!Het is beter dat ik zo laat terug kom dan dat ik helemaal niet meer was gekomen moet mijn “kras 358” hebben gedacht toen hij middags op Pinkstermaandagarriveerde. Dat hij er duidelijk naast had gezeten dat kon ik merken aan zijn uiterlijk vertoon.Zijn dwaaltocht naar huishad hem gesloopt maar het toonde wel zijn karakter. Doorgaan tot het einde! De terugkeer van deze “358” die gaf me de stille hoop dat ook de andere doffer , “de vale 341 “ terug zou komen. Dan zou ik zeker door het dolle heen zijn. Gezien zijn afkomst, en dat hij
 

als jonge vijf mooie prijzen had gewonnen, had ik in gedachten dat die wel eens ’n hele goeie zou kunnen worden. Vandaardus mijn verlangen op zijn terugkomst. En dat verlangen kreegop dinsdagavond,rondde klok vannegen uur,zijn waarheid. Toen ik buiten aan het genieten was van de laatste uren van de mooie dag bij een ondergaande zon, landde zo plotseling ‘de vale ‘ op de valplank. Toen ik dat zag kreeg ik kippenvel. Van verbazing wist ik voor ’n moment niet wat ik moest doen. Mijn geluksgevoel bracht me van m’n á propos. Hetgelukkig gevoeldat de terugkomst van ‘de vale’ bij me teweeg bracht dat zal heus door iedere melker begrepen worden. Omdat ze dat gevoel allemaal kennen.Pie

zaterdag 13 juni 2020

Voorwoord


De kop is eraf. Het is gelukt om in het afgelopen weekend een Nationaal vliegprogramma samen te stellen. Ik wil de weg die we bewandeld hebben graag met u delen. Als bestuur hebben wij de vliegprogramma’s bij de afdelingen opgevraagd. Zo hebben we zicht gekregen op wat er door de afdelingen was opgezet. In deze bijzondere tijd is de betrokkenheid van de afdelingen en secties bij de totstandkoming van het vliegprogramma anders verlopen dan normaal. Dank aan allen voor de bereidheid zich coöperatief op te stellen en mee te werken aan het nationale vliegprogramma.

Bij het opzetten van het Nationaal vliegprogramma hebben wij rekening gehouden met:
  • De grootste gemene deler van alle concept afdelingprogramma’s die ons zijn toegestuurd
  • De oproep van de overheid om het aantal vluchten te matigen
  • De verlate start van het seizoen
  • De ongelijke start van afdelingen in het seizoen
  • De verschillende disciplines zo gelijk mogelijk bedienen. Helaas was het niet mogelijk een waardig Vitesse programma te realiseren
     
Ik wens iedereen veel succes en een mooie strijd om de Nationale titels.

In deze Op de Hoogte treft u ook een overzicht aan van de portefeuilleverdeling binnen ons bestuur. Hierin staat per aandachtsgebied weergegeven welke bestuurder verantwoordelijk is. Daarnaast is er voor elke portefeuille een plaatsvervanger vastgesteld.

Voor zover ik weet, zijn er dit weekend overal in Nederland wedvluchten volgens het protocol 2.0 van de Covid-19 werkgroep, dus wedvluchten die meetellen voor de kampioenschappen.

Iedereen een fijn en succesvol weekend toegewenst!
 
Ben Geerink, voorzitter
 
 
 
 

WEDSTRIJDEN
Nationaal vliegprogramma 2020 


Het vliegseizoen 2020 is een bijzonder jaar. Leek het vliegen met duiven een paar weken geleden nog ver weg op dit moment mogen we weer in competitie verband met elkaar spelen. Dat heeft het (nieuwe) NPO bestuur ertoe bewogen om, in overleg met de afdelingen, voor 2020 alsnog een Nationaal Vliegprogramma vast te stellen.

Bijzondere omstandigheden
Bij het vaststellen van dit Nationale vliegprogramma hebben we rekening gehouden met de bijzondere omstandigheden. Zo heeft de overheid er bij ons op aangedrongen geen te druk Nationaal vliegprogramma vast te stellen. Dat betekent dat we meerdere vluchten per weekend zoveel mogelijk vermijden. Ook verloopt de opstart van het vliegseizoen verschillend per afdeling en zijn er regionale verschillen in vervoercapaciteit. Verder hebben we kennis genomen van de voorlopige programma’s van de afdelingen en gezocht naar de grootste gemene deler. Klik op onderstaande blauwe button voor het vliegprogramma 2020.
Nationaal vliegprogramma 2020
 

Ivan Baetens (Bricon) aan het woord...

Eerder verscheen Bricon in het nieuws wegens het voorstellen van de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van electronisch constateren. Lees hier artikel hier
 

NPO BUREAU
Aanvragen lossingsvergunningen: respecteer de Corona richtlijnen
 

Wij merken dat verenigingen weer collectief duiven africhten. En hoewel er meer mogelijk is dan enkele weken terug, zijn de Corona richtlijnen nog steeds van kracht.

Dit betekent dat:
  • het aantal vluchten beperkt dient te blijven;
  • het aantal mensen dat zich verplaatst beperkt blijft; onze doelgroep behoort voor het overgrote deel nl. tot de risicogroep;
  • inkorven van de duiven: verplicht via protocol 2.0;
  • een vereniging die inkorft moet in het bezit zijn van een actuele, geldige lossingsvergunning;
  • kosten voor de lossingsvergunningen bedragen:
    • tot maximaal 500 duiven: gratis;
    • voor meer dan 500 duiven: € 175 per vergunning;
  • lossingsvergunningen dienen voor iedere lossing te worden aangevraagd bij het NPO Bureau.

 
 

COVID-19 WERKGROEP
Protocollen corona 


We zijn blij met de mogelijkheden voor het opleren van duiven en de wedstrijdvluchten. In alle gevallen dienen onderstaande protocollen opgevolgd te worden. 
 
Verslag overleg coronafunctionarissen en NPO Covid-19 werkgroep
Protocol 2.0 'Inkorven, vervoer, lossen en afslaan tijdens de Coronacrisis'
Technische toelichting op versie 2.0 van het protocol en 'vraag en antwoord'
Aangepaste versie 'Toezicht door een BOA'
Laatste nieuws vanuit Covid-19 werkgroep
 

NPO BESTUUR
Portefeuille verdeling 


Wegens de bestuurswisselingen is de portefeuille opnieuw verdeeld. Dat gebeurde afgelopen woensdag in de Bestuursvergadering. In onderstaand overzicht vindt u per onderdeel welke bestuurder verantwoordelijk is. Daarnaast is er voor elke portefeuille een plaatsvervanger vastgesteld. Bij deze personen kunt u terecht met vragen over het betreffende onderdeel. 


 
 

IN DE MEDIA
Wedstrijden met postduiven weer toegestaan


Op 8 juni publiceerde De Staphorster Courant een artikel op de website over het feit dat wedstrijden met postduiven weer zijn toegestaan. Goed nieuws dus voor alle leden van PV De Streekvliegers. Zeker omdat - zoals het er nu uit ziet - vanaf 1 juli het verenigingsgebouw weer open mag. Klik hier voor het complete artikel.
Artikel 'Wedstrijden met postduiven weer toegestaan'
 
 
 


WEDSTRIJDEN RUBRIEK INSTITUUT WEDVLUCHTBEGELEIDING

Weersverwachting voor zaterdag en zondag


Noord van een lagedrukgebied bij de golf van Biskaje ligt een storing (occlusie). Dit systeem trekt op vrijdag naar het noorden en ligt in de nacht van vrijdag op zaterdag NW-ZO- georiënteerd op de lijn Zeeland/Quievrain/Chimay. In dit front regen en onweer met plaatselijk veel neerslag, hagel en windstoten. In de nacht trekt het lagedrukgebied naar Zuid-Engeland en vanaf 06.00 uur volgen opklaringen over het vlieggebied. Achter het front is de wind aanvankelijk nog Z.O. , maar draait snel naar zuid en later op de dag naar uiteenlopende richting; zwak tot matig. Een uitzondering is het noorden van Nederland waar de wind de hele dag uit oostelijke richting waait. In het noorden (Groningen) na 16.00 uur weer neerslag. Het wordt op zaterdag bijna net zo warm als op vrijdag ( 24 a 26 graden).

De zondag begint zwaar bewolkt met plaatselijk een bui, maar in de loop van de ochtend volgen er wat opklaringen en wordt het 4/8 tot 5/8 bewolkt. De wind is dan westelijk.


Bron: I.W.B

 

COVID-19 WERKGROEP
Even bellen met Ben Geerink


Afgelopen week belde Falco Ebben voor Pigeon Champs Live met Ben Geerink, de nieuwe voorzitter van de NPO.
 
 
Pigeon Champs Live: bellen met Ben Geerink
 



WEDSTRIJDEN

Actueel overzicht van vluchtdata en -tijden


Kijk voor het actuele overzicht van de data en vluchttijden van de geplande wedstrijden op de website van de NPO. Per afdeling is te zien welke vluchten gepland staan. Zodra de lossingstijd bekend is, wordt deze vermeld. 
 
Wie lost waar
 

Goed nieuws: vanaf 13 juni 2020 weer Nederlandse lossingen in België 


We hebben de bevestiging ontvangen dat het vanaf 13 juni 2020 weer is toegstaan om Nederlandse duiven te lossen in België. Dit in lijn der verwachtingen, na recente publicatie van de voorzitter van de KBDB in sportblad de Duif. 

Er kan op woensdag, zaterdag, zondag gelost worden en op Belgische feestdagen. Dit is gelijk aan voorgaande jaren. 

Overigens is intussen ook de eerste vergunning verstrekt.

 
 

IN DE MEDIA
Wereldprimeur DC Nishoek: 


Deze week stond er een artikel in de PZC over de primeur van DC Nishoek waar mee de duivensport positief gestimuleerd wordt.

Lees hier het artikel
 

NPO BUREAU
Adverteren in Op (de) Hoogte 

 

Wekelijks verschijnt Op (de) Hoogte (ODH), de digitale nieuwsbrief van de NPO. Vrijdag einde dag wordt ODH verstuurd naar bijna 8.500 abonnees. Het is mogelijk om in ODH advertenties te plaatsen in de vorm van een banner. 

Een banner is een afbeedling met daarachter een hyperlink. Door op een banner te klikken, wordt een pagina geopend waar meer informatie over het geadverteerde te vinden is. Met een banner wordt de aandacht van de bezoeker getrokken. De banners in Op (de) Hoogte worden geplaatst tussen de artikelen in. Een banner in ODH is 800 pixels breed, de hoogte kan variëren van 190 tot 250 pixels.

Prijzen

  • 1 week: € 150,00
  • 3 weken: € 400,00
  • 6 weken: € 750,00

Interesse?
Stuur een kwalitatief goede (goed leesbare) afbeelding - die voldoet aan de eisen - per mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Geef aan:

  • welke link gekoppeld moet worden aan de banner
  • hoe vaak de banner geplaatst mag worden
  • op welke data de banner geplaatst moet worden 
Meer weten? Klik op onderstaande button.
Adverteren in Op (de) Hoogte
 

AGENDA

Activiteiten in het land


In verband met het coronavirus verzoekt NPO de afdelingen en verenigingen om de richtlijnen van het RIVM te volgen. 
 

DUPLICAAT AANVRAGEN

Aangevraagde duplicaten tot en met 10 juni 2020


Het kan gebeuren dat je een eigendomsbewijs kwijt bent. Of dat je een vreemde duif hebt die je wilt houden, maar het eigendomsbewijs niet van de vorige eigenaar hebt gekregen. In dat geval is het mogelijk om een kopie aan te vragen, ook wel duplicaat genoemd. 
 
Overzicht aangevraagde duplicaten
Nederlandse Postduivenhouders Organisatie
Papendallaan 60
6816 VD Arnhem
T (026) 48 34 150
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
zondag 14 juni 2020

De wereld veranderd snel. Vandaag zal de geschiedenis ingaan als de dag dat we weer op een terras konden gaan zitten. Corona maatregelen worden versoepeld, er komen meer mogelijkheden om je wat vrijer te bewegen. Hoewel? Vrijer? De regels die we ons de afgelopen maanden hebben moeten aanleren gelden nog steeds, we kunnen ze alleen op meer plaatsen toepassen. De onzichtbare vijand die we hebben is daarmee niet uitgeschakeld, integendeel, het is aan ons individueel om te laten zien dat we met de dreiging van besmetting om kunnen gaan.

Verbaasd kijk ik naar reacties die vandaag op het journaal waren te zien, ze spreken boekdelen. We hebben niets geleerd, de gemene deler van reacties van terraszitters vandaag gingen eigenlijk over het onrecht wat was aangedaan. We mochten niet, roepen hard dat de vrijheid was ingeperkt... Niemand gehoord die zei dat het maar goed was dat we het even niet hebben gedaan.
Nee, ik ben niet bang, ja, ik ben voorzichtig, ik heb geen zin in een tweede lockdown, ook al is die intelligent. Ik persoonlijk hecht meer aan vrijheid dat menigeen op de terrassen vandaag...
Met verbazing hoorde ik de reacties van mensen die op de Dam het risico op een Corona besmetting aan het opvoeren waren. Ja, het is verschrikkelijk wat er gebeurde in Minneapolis. Natuurlijk, je mag dit niet voorbij laten gaan, er zijn legio mogelijkheden om je mening te laten horen, jezelf bewust blootstellen aan iets dat je niet ziet is daar niet één van. 
Ik heb wel een vraag aan al die mensen die vinden dat ze worden gediscrimineerd, zeg maar worden achtergesteld. Waarom stop je niet te denken dat je anders bent, waarom ga je niet gewoon doen wat diegenen die in jullie generaliserende ogen discrimineren wel doen? Gewoon hun leven leven en knokken voor wat ze waard zijn, voor zichzelf en voor iedereen. Geen weldenkend mens is namelijk alleen voor zichzelf bezig. Wie dat wel zijn zijn de echte discriminanten, die doen dat namelijk uit eigen belang en hechten alleen daaraan, huidskleur zal ze een zorg zijn. Ja er zullen mensen zijn die vreemd naar je kijken, dat gebeurd mij ook als ik in een land ben waar de blanke huidskleur niet de grootste gemene deler is. En ja, daar is ook niet iedereen even vriendelijk tegen iemand die als buitenstaander wordt bestempeld.
Jouw kleur maakt niet uit, je inborst wel. Maar dat kan je alleen laten merken als je je niet meer achter je huidskleur verschuilt. Oh ja, als je dat in een talkshow komt verkondigen krijg je daar een redelijke vergoeding voor, meer dan de kosten die je maakt. Ben je dan voor anderen bezig of toch voor jezelf? Is hard roepen dat je gediscrimineerd wordt misschien gewoon een verdienmodel? Opvallend dat degenen die een band hebben met diverse media steeds weer opduiken, de meesten op de Dam vandaag zullen nooit in een talkshow te zien zijn. Ja ik weet het, ik ben een blanke man die niets te klagen heeft.
Verbaasd was ik ook over de afscheidswoorden van de scheidende NPO voorzitter. Corona zorgde ervoor dat er nog een paar maanden aan zijn termijn werden toegevoegd. De fouten die zijn gemaakt bij de uitrol van het GPS2021 plan worden nu weer gemaakt. Zelfkritiek is lastig en de vinger is al opgeheven, wijzen is maar een stapje verder weg. Jammer dat het zo gelopen is, de duivensport is uiteindelijk de grote verliezer in dit verhaal. Goede bedoelingen waren er aanvankelijk ongetwijfeld, onkunde en bewijsdrang deden de rest, ik wens de aantredende beleidsmannen veel wijsheid in de komende periode, er zal moeten worden veranderd, hopelijk nu wel op een transparante en gedegen manier.
Hier op de hokken niets dan jongen die geweldig opkomen, zowel bij de postduiven als bij de sierduiven. Het is wel de laatste ronde, tot nog toe heb ik alles onder kunnen brengen, belangeloos, wil graag dat er wat bereikt wordt, zodat er verder gebouwd kan worden aan een volwaardige marathon stam. Genoten van de aankomsten heb ik bij maatje Wim, nu maar hopen dat we er nog een paar middag lossingen kunnen beleven. Lukt dat niet dan maar flink aan de boom schudden met de jongen en een mooie ploeg voor 2021 klaarstomen, waar een wil is, is een weg.
Tot de volgende!
zaterdag 13 juni 2020

Gisteren hebben we de eerste vlucht vanuit Franrijk gevlogen en wat keken we  daar naar uit. Het gevoel dat alles weer een beetje de normale kant op gaat met de duivensport lag hier aan ten grondslag. Verleden week hadden onze duiven een zware dobber achter de rug vanuit het Limburgse Ysselsteyn. Ervaren dagfond vliegers arriveerde hier uren na de prijzen en veel topliefhebbers zijn gewoon nog abnormaal veel duiven kwijt op een vluchtje van amper 100 km.Door het feit dat er bijna geen duiven nakomen blijft het een groot raadsel wat er daar mis gegaan is. Wij zijn hier zelf ook 5 duiven kwijt geraakt, waaronder één oude duivin en 2 belofte volle jaarling doffers, die ik nog graag terug zou zien komen. Onze overige 61 andere duiven hadden we Vrijdag avond ingekorfd in mijn nieuwe club in Lekkerkerk. Waar het inkorven ongelooflijk snel en goed gebeurt door ervaren inkorver Teus, die helemaal in zijn eentje toch maar even rond de 1000 duiven uit de mand moet pakken en daarna in moet korven.Hopelijk gaat dat gauw veranderen en hoeft Teus binnenkort de duiven alleen nog maar aan te pakken en in te korven.

Zaterdagmorgen waren we vroeg uit de veren en bekeken we de weersverwachting op de computer. Het zou een razendsnelle vlucht worden en dus precies tegenovergesteld als de week ervoor. Toen ik even op facebook keek, kreeg ik een chat van Max van Dongen en hij vroeg me wat ik van het weer vond. Ik vond het weer prima maar sprak mijn angst uit dat de duiven te vroeg gelost zouden worden. Dat vond Max maar vreemd, juist zo vroeg mogelijk lossen was zijn gedachte.Ik vertelde Max dat ik hele nare ervaringen heb met vluchten die vrijdagavond werden opgehaald en met veel pijn en moeite op tijd in Franrijk arriveerde en dan vroeg gelost werden. Max vertelde mij dat met deze wind hij bang was voor Hardinxveld en dat zij vandaag alles wel zouden oprollen. Ik voorspelde Max dat dat niet zou gebeuren omdat er teveel Zuid in de wind zat en dat het vandaag een kansloze missie zou worden voor iedereen die op een kortere afstand dan Reeuwijk zou wonen.

Even later arriveerde Jochem met mijn kleindochter Evi op zijn armen. Nico moest de verjaardag van zijn vrouw Ellie vieren dus die bleef vandaag thuis.Ik voorspelde dat de 217 km van uit het Franse Niergnies binnen 2 uur zou moeten worden afgelegd voor een knal vroege duif. De duiven waren om 8.35 gelost, dus even voor half 10 werden de figurita’s uit het hok gehaald en betrokken we onze post. Over de schutting nog even contact gezocht met buurman Arie, waar ondertussen ook al enkele letters gearriveerd waren. Links en rechts van ons en in de richting Sliedrecht zagen we pikzwarte wolken maar het was toch prachtig vliegweer. We tuurde de lucht af op zoek naar duiven maar er was geen duif te zien. Dan plotseling een duif die recht boven ons naar beneden komt vallen maar door de harde wind niet in een keer op de klep kan landen en opnieuw een rondje moest maken over de tennisbaan. Terwijl hij een 2e poging ondernam kreeg hij gezelschap van een door mij op gegooide Figurita en samen doken ze op de klep. Pffff de kop was er af. Ik ben namelijk altijd bang dat een duif die alleen komt met zoveel wind te lang blijft vliegen. De jaarling doffer die het presteerde om als eerste op mijn hok te arriveren was geen gelukzoeker maar ook als jonge duif al één van mijn betere duiven.Zijn broertje vloog op de zware Pont Max afgelopen jaar TT en 2 eerste prijzen. Een nieuw talent die zijn neus laat zien zullen we maar zeggen. Onze 2e duif liet toch wel enkele minuten op zich wachten en dat gaf ons het gevoel dat deze jonge doffer wel eens heel vroeg zou kunnen zitten. Dan komt nummer 2 en al snel gevolgd door nummer 3 en dan is het puur genieten praktisch allemaal komen onze duiven één voor één over de tennisbaan aan gedoken en terwijl ik in het hok de boel een beetje aan het ordenen ben komt de ene na de andere binnen stormen.

Een werkelijk prachtige vlucht zo hebben we deze in het duivenmelkers jargon genoemde “waaivlucht” ervaren dit weekend en toen we om 12.00 af gingen slaan miste we nog één duif, die overigens vlak na onze thuiskomst arriveerde. Hard voor de wind kunnen ook prachtige vluchten zijn zoals deze Niergnies van afgelopen zaterdag. We beginnen in onze nieuwe club met een prima resultaat.Er stonden 504 duiven in het club concours. Onze duiven vlogen 1-4-8-12-16-17-19-20-21-27-32-33-34-35-36-38-39-40 enz 32/61 een resultaat waar we dik tevreden mee kunnen zijn. Ondertussen blijkt dat in ons rayon A van Gouwe en Ijssel, onze doffer ook de 1e prijs wint tegen en daar tegen 1744 duiven. Ik had tijdens het afslaan al gehoord dat er bij de Bruyn in Reeuwijk een groep van maar liefst 12 duiven tegelijk op klep was geland en bij Verkerk idem dito.

Ik lees vanmorgen op facebook dat W de Bruyn weer de hemel in worden geprezen door zijn ongelooflijke prestatie maar laten we wel nuchter blijven en een paar nuances toevoegen. Er wordt op dit moment niet gerouleerd (door de corona crisis worden er op dit moment geen extra handelingen verricht) dus de groep Reeuwijk is weer als eerste los. Wie mijn column “Valse start of vliegende start ” heeft gelezen,die weet ondertussen ook wat 20 km over vlucht op een Vitesse vlucht met hoge snelheid voor voordelen op de achter vlucht oplevert.Als twee duiven even hard naar huis zijn gevlogen wordt de duif op de achterhand automatisch de winnaar,niet door zijn fysieke prestatie, maar door de door ons foutief gehanteerde rekenmethode. Dit in combinatie met de hoeveelheid ingekorfde duiven waardoor er ook nog stayerende groepjes duiven arriveren. (Dat zien we ook bij Peter v.d. Merwe dit weekend) Dus daar in Reeuwijk, een geweldig resultaat met een werkelijk verpletterde uitslag maar wel met een paar fikse kanttekeningen wat mij betreft. Op naar Peronne volgende week en dan hopelijk met een beetje duivenweer.

Fijne zondag,

Martin,

woensdag 10 juni 2020

Gezamenlijk africhtprogramma Afdeling 2 Brabant 2000 en Afdeling 7 Midden-Nederland2020

De vluchtvoor de komende weekendwordt ROYE.Inkorven zaterdag 13 juni 2020 en los 14 juni 2020.VrachtprijzenROYE:€ 0,70per duif

 

.Inkorftijdenper inkorfcentrum zaterdagavond13 juni:Velddriel, Laarstaat 6.Inkorftijd: 15:00 uur –18:00 uurInlichtingenAlbert Poulisse 06-54324649.

Graag betalen met gepast geld in envelop.

Wachten in uw auto op de openbare weg en op volgorde van aankomst wordt u toegelaten op het terrein en wordt de envelop met geld in ontvangst genomen.

Wij vertrouwen op ieders verantwoordelijkheid en eerlijkheid.

We moeten het samen doen en volhouden in aller belang.Oosterhout, Beneluxlaan 63. Inkorftijd: 18:00 uur 19:00 uur

Opgeven voor zaterdag 10:00uurvia Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.met hoeveel duiven u deelneemt.

Op volgorde aankomst parkeerterrein kunt U de duiven inkorven.U blijft in Uw auto totdat U word aangesproken door de toezichthouder om te komen korven.

U korftde duiven zelf in er hangen mandentellers aan de manden M doffers en V duivinnen alsde teller op 27 staat gaat U verder in de volgende mand.

Afrekenen zoveel mogelijk gepast.

Als U klaar bent met inkorven verlaat rustig het parkeerterrein.Goirle, Burg.Philipsenstr. 2-a.

Inkorftijd 18:00 –19:00 uur.

Graag aantal duiven doorgeven Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.of 013-5345444 of een app naar 06-83201845.

Dinteloord, Stoofdijk 12. Inkorftijd: 18:00 uur –20:00 uur.Inlichtingen Dirk Dekkers06-10562921Uiteraardgaan de inkorflokalende geldende protocollen volgen.

Verplicht entbewijzen mee brengen.

Subcategorieën

Nieuwsbrief Peter Boskamp

petermaand
21 september 24
Als ik dit schrijf is het vluchtseizoen nagenoeg voorbij en kunnen we de duiven volledig gaan ondersteunen voor de rui. Zelf geef ik mijn duiven in deze periode de drie basisproducten die de duiven...

Columnist in Spotlight

peter hok
23 november 24
Het kweekseizoen staat voor de deur en dan...
peter hok
16 november 24
peter hok
09 november 24
De meeste kweekduiven zijn inmiddels klaar met...
peter hok
02 november 24
Het blad valt van de bomen en dan gaan we snel...
peter hok
26 oktober 24
Gisteravond was ik bij de vergadering van onze...
peter hok
19 oktober 24
De kweekduiven zijn ver klaar met de rui en de...
peter hok
12 oktober 24
Richting de winter beginnen alle veilingen weer....
peter hok
05 oktober 24
De zon scheen, dus heb ik de hogedrukreiniger...
peter hok
28 september 24
In Op (de) Hoogte las ik het stukje over de...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40