MAAK UW EIGEN KEUZE!
Het NPO-bestuur en de meerderheid van de afdelingsbestuurders zijn het al eens over een plan om van 11 afdelingen terug te gaan naar 5 afdelingen. Als het goed is wordt hierover in de najaarsvergaderingen van de afdelingen vergaderd. De bedoeling is dat het gefaseerd ingevoerd wordt in de periode 2024-2027.
De nieuwe indeling wordt: Noord, Oost, Zuidoost, Zuidwest en West. Zie de figuren van de nieuwe indeling onderaan dit verhaal.
Aan dit voorstel is ook het nieuwe vliegprogramma gekoppeld.
LET OP, ALS JE KIEST VOOR HET NIEUWE VLIEGPROGRAMMA, KIES JE DIRECT VOOR DE NIEUWE STRUCTUUR!!🤔
Het vliegprogramma stelt dat afdelingen per losplaats maximaal 10-11 lossingen mogen verrichten, de Midfondvluchten worden vervlogen per nieuwe afdeling, de eendaagse vluchten worden in 2 groepen gelost, noord en zuid, voor de overnachtvluchten worden 3 vluchten noord/zuid gelost en 3 vluchten in 1 keer, dus geheel Nederland.
Verder staan in het vliegprogramma 2024 2 OL, terwijl de Marathon liefhebbers juist terug willen van 1 naar nul, want men vindt dat de ZLU genoeg Ochtendlossingen heeft waar de liefhebbers aan deel kunnen nemen.
De reden die genoemd worden om naar 5 afdelingen te gaan, zijn:
- teruglopend ledenaantal
- kostenbesparend
- invulling bestuurders
- efficiënter vervoer, lossingscommissies, ed.
De vragen die u wellicht kunt stellen en ook moet stellen zijn:
* Hoe gaan de concoursen eruitzien? In het nieuwe voorstel zijn een paar nieuwe afdelingen met een overvlucht van ruim 140 km. Als daar Midfondvluchten georganiseerd worden met een afstand van 300 km in het midden, dan hebben de mensen op de kortste afstand nog een vlucht van ongeveer 230 km en de verste afstand ongeveer 370 km.
* Alle Midfondvluchten worden voortaan sectoraal gelost, als je dit in de huidige situatie bekijkt, dus grotere lossingen.
* Inkorving van de Midfondvluchten kan bij voldoende reglementaire deelnemers, dus de huidige 5 of zelfs 7? (Nu verplicht bij sectorale vluchten). Wat is de impact hiervan op uw vereniging? Kan uw vereniging dan nog wel inkorven of worden we genoodzaakt om versneld verenigingen samen te voegen?
Het laatste nieuws wat rondgaat in de afdelingen is, de vervolg plannen, dat in een regio iedere vereniging nog in zijn eigen vereniging mag inkorven, maar dat voor de midfond, eendaagse fond, meerdaagse fond ingekorfd moet worden bij een inkorfcentrum en dus niet meer in hun eigen verenigingsgebouw komen.
Resultaat:
- te weinig inkomsten bij verenigingen om nog te kunnen bestaan
– verlies van nog meer leden op korte termijn en zeker langer termijn
– nog minder duiven in concours met als gevolg hogere vervoerskosten
– In versneld tempo sterfhuisconstructies van verenigingen of te wel om het simpel te maken opheffing van verenigingen en verkoop van verenigingslokalen
* 10-11 lossingen per nieuwe afdeling betekent dat voor de vluchten Vitesse, Jonge en Natour veel grotere gebieden in 1x gelost worden. Er wordt voorgesteld 2-3 losplaatsen per afdeling. Volgens de commissie zou dit niet leiden tot meer verliezen, maar welke wetenschappelijke onderbouwing bewijst dit? Of gaan we dit na 3 jaar pas evalueren?
* Hoe gaat het financieel? Nemen de vertrekkende leden een deel van de financiële middelen en transportmiddelen mee? Hoe wordt dit bepaald en wat hebben de leden hier voor inspraak in?
* In het stuk van de NPO wordt gesproken dat als afdelingen goed samenwerken dit kostenefficiënt is. Dat dit wellicht in de toekomst een issue wordt wil nog niet zeggen dat dit al over 3 jaar de realiteit is, waarbij het vliegprogramma en verplichtingen al in 2024 ingevoerd worden.
* Hebben de afdelingen een alternatief vliegprogramma, of stuurt u aan op een nieuw vliegprogramma? De NPO voegt het nu verplicht samen.
* Wat als de meerderheid van de leden tegen de samenvoeging van de afdelingen is? Wat gebeurt er met de afdelingen die tegen stemmen? Of wordt erop NPO-niveau bepaald dat de meerderheid van stemmen geldt? Terwijl de afdelingen nu een autonomie hebben?
*Wat gebeurt er met de autonomie van de huidige afdelingen? Blijft dit of verdwijnt dit na de nieuwe indeling? Welke rol pakt het NPO hierin?
* Als het vliegprogramma aangenomen wordt (dus ook het voorstel voor herindeling van de afdelingen), betekent dit dan dat we in 2024 al in grote gebieden gaan lossen? Het vliegprogramma wordt voor 3 jaar aangenomen, terwijl de samenvoeging van afdelingen gefaseerd in 3 jaar ingevoerd zal worden. Kijkend naar de meest gestelde vragen aan de commissie dan lijkt het erop dat het vliegprogramma direct in 2024 ingevoerd gaat worden.
* In hoeverre blijven de basiswaarden van een vereniging intact? Liefhebbers hebben een samenzijn binnen de vereniging, het is een sociaal gebeuren. De vraag is hoelang nog?
* Wat gebeurt er met de bezittingen, geld en vrachtwagens van de afdelingen? Deze zijn immers eigendom van de leden in de betreffende afdelingen?
* In hoeverre worden de specifieke reglementen en statuten van de huidige afdelingen gerespecteerd?
EN de belangrijkste vraag is, WAT VINDT U ER ALS LIEFHEBBER VAN?
Zorg dat u hierover met uw vereniging vergadert en dat u stem in de afdeling terecht komt.
Zorg dat u antwoord krijgt op al u vragen voordat U stemt over het voorstel
Delen wordt gewaardeerd!
Nieuwe indeling afdelingen
Nieuws
|
Vliegseizoen, oude duiven:
Vliegseizoen, jonge duiven:
|
|
Wanneer de duiven worden ingekorfd voor een vlucht met 1 nacht mand haal ik het voer weg op de dag van inkorving zo tegen 10 uur. Als ze langer in de mand zitten, staat ook op de dag van inkorving het voer tot hun beschikking. |
Ruiperiode:
Wintertijd:
Kweekperiode:
Voeding partner duiven, gedurende vliegseizoen:
|
|
Vitaminen, de meningen zijn hierover verdeeld. 1 keer per week kan zeker geen kwaad. Deze zou ik over het voer geven zodat niets verloren gaat. |
De Sky wielerploeg zou een paar jaar geleden zijn begonnen met het verstrekken van een ketonen drankje aan hun wielrenners. Bekend is dat deze wielerploeg jarenlang de ronde van Frankrijk heeft gedomineerd. Die fietsten gewoon altijd vooraan in het peloton en controleerden de wedstrijd volledig. Komt dit dan door dat nieuwe super drankje met ketonen?
Wat zijn ketonen?
Ketonen is een soort brandstof die ontstaat in ons lichaam tijdens een vasten periode. We beperken ons dan vooral door heel weinig koolhydraten te eten. Het lichaam gaat dan over op vetverbranding en zo ontstaan deze ketonen. Wanneer een vetmolecuul in het lichaam wordt afgebroken, resulteert dit in één molecuul glycerol en drie vrije vetzuren. Via oxidatie wordt dit omgezet in de spiercellen ( mitochondriën) tot ATP middels een ingewikkeld proces. Ook glycogeen, dat zijn alle soorten suikers en zetmeel bij elkaar), gaat een dergelijke weg om uiteindelijk ook te worden omgezet in ATP. Wat is ATP? Dat is ongeveer hetzelfde wat er uit een batterij komt: energie. Ik zal je de chemische reacties en formules maar besparen, wetende dat ik niet volledig ben. Maar het is gewoon droge kost die eigenlijk alleen een kleine groep zal interesseren.
In ketose.
Als er voldoende zuurstof in het lichaam aanwezig is, dan levert dat ongeveer 8% tot 20% meer “energie” op dan uit koolhydraten ( Glycogeen). Als we tijdens een vastenperiode minder koolhydraten tot ons nemen, komt er dus minder glucose in ons lichaam. Om ons lichaam dan van energie te voorzien, zal er vet worden verbrand en ook wat eiwit vanuit de spieren. Op dat moment wordt dan in de lever deze ketonen aangemaakt. Eet je dus 7 tot 14 dagen heel weinig koolhydraten, redelijk wat eiwit en veel vet, dan worden ketonen aangemaakt en raakt het lichaam zoals dat heet “in ketose”. Hallo….. ben je er nog?
Ketonen in poedervorm of in een sportdrankje.
Ketonen geven dus meer energie dan koolhydraten en dat is natuurlijk erg interessant. Maar als je weinig koolhydraten eet…. Dat kan toch niet interessant zijn om dan topprestaties neer te zetten? Nee dat is het ook niet. Sporters gebruiken deze methode alleen om af te vallen en op het juiste gewicht te komen voor de Tour de France. Tijdens de tour wordt er enorm veel energie verbruikt. Het idee ontstond om tijdens de tour niet minder koolhydraten te gebruiken, maar extra ketonen toe te voegen aan het koolhydraatrijke dieet. Het lichaam hoeft zodoende helemaal niet “in ketose” te raken. Ze deden dat door deze ketonen toe te voegen aan een sportdrankje. Dat zou de duurprestatie heel positief beïnvloeden, omdat glycogeenvoorraden langer bespaard kunnen blijven. Er zijn echter nog geen goed opgezette studies beschikbaar op dit moment, die dit effect ook daadwerkelijk aantonen. De sportdrank die de Sky wielerploeg gebruikt is ontwikkeld door de universiteit van Oxford ( UK). De stofjes in de drank zijn inmiddels goedgekeurd door de wielerbond, omdat ze geen schade aan het lichaam veroorzaken. Het product staat dus niet op de dopinglijst en mag vrij worden gebruikt.
Testen.
Het drankje wordt al sinds 2011 gebruikt in de wielersport en toch zijn er nauwelijks testen mee gedaan. De vraag is dan ook of het ook echt werkt zoals het in de theorie is vastgesteld. Voor zover ik weet is er alleen een test bekend van de universiteit van Oxford. Daar hebben topsporters gedurende een uur hard gefietst. De sporters die de ketonendrank toegediend kregen fietsten 400 meter verder dan de sporters die de een placebo drankje dronken ( zonder te weten wie wat binnenkreeg). Dat bood een voordeel van 2% gedurende dat uur. Maar slechts 1 wetenschappelijke test is wel erg weinig om echt conclusies te kunnen trekken. Met andere woorden: er gaat nog heel wat water door de Rijn, voordat we echt iets zeker weten.
Duivensport met ketonen.
En ja hoor, je kunt er op wachten. Als er iets bekend wordt vanuit de wielersport, dat komen de eerste producten met ketonen voor duiven al op de markt. Ik heb alles afgezocht naar wetenschappelijke testen met duiven. Maar ik heb niets kunnen vinden. Volgens de etiketten en folders zou het vooral de duursport prestaties van de duiven verbeteren. Dus de fond en overnacht resultaten. Er wordt beschreven, dat de ketonen energie de hersenen voedt en duiven zodoende alerter zouden kunnen zijn…. Ook zou de ketonen poeder vooral de recuperatie na een vlucht beïnvloeden in positieve zin. Zouden kunnen….. Begrijpelijke teksten. Dat wel, omdat je tegenwoordig niets meer mag claimen. Doe je dat wel, dan staat de overheid voor de deur en vraag om het wetenschappelijke bewijs. En die testen zijn niet te betalen. Over een hogere snelheid die de duiven ermee kunnen halen heb ik niets gelezen.
Conclusie.
Een snellere recuperatie is altijd fijn. Of we daar alleen Ketonen voor nodig hebben weet ik niet. Recuperatie ligt bij wielrenners die dagelijks een etappe moeten fietsen tijdens de Tour de France natuurlijk wel heel anders dan duiven die om de 3 weken worden ingekorfd. Navraag naar de precieze werking werd mij niet toegestuurd. Ook mijn vraag wat er zal overblijven van de Ketonen als de duiven 3 tot soms wel 4 dagen in de mand zitten en pas daarna gelost gaan worden, werd niet geantwoord. Er wordt in ieder geval niet beweerd dat de duiven er sneller van worden. Daarvoor heb je ook echt een wetenschappelijk onderzoek nodig zoals we dat b.v. kunnen doen in de windtunnel. De producten met ketonen zijn wel erg prijzig en ik vind dat het wel wat vroeg is om zoiets al op de markt te brengen. Er zijn immers nog veel vraagtekens.
Willem Mulder
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel: 0031- 48-71 74 75
We keken uit naar een mooie midfond vlucht met onze jonge duiven maar dat liep even anders.
Er is al genoeg geschreven over hitte protocollen en het anticiperen op het weer. Sociaal media staat er weer vol mee.
De een neemt het op voor bestuurders die allerlei maatregelen nemen om een slechte vlucht te voorkomen. Anderen snappen daar niets van en verlangen terug naar oude tijden toen er nog geen mensen waren die vier dagen van te voren konden voorspellen hoe het weer gaat worden op zaterdag. Zij zijn voorstanders van een een pittige selectie en tegen het zogenaamde pamperen van de duiven.
De duivensport verandert snel en is voor veel oudere liefhebbers niet echt leuk meer. Ik heb naar aanleiding van mijn laatste column nogal wat reacties gehad van oudere liefhebbers die zich herkenden in mijn schrijfsels en er na jaren duivensport meer dan genoeg van hadden.
Ver doorgevoerde specialisatie maakt de duivensport voor veel liefhebbers niet leuk meer. Ze voelen meer en meer dat hun manier van duivensport beleven geen partij meer is tegen het steeds meer verschijnende van (semi)professionele duivensporters. Als je een week met alle energie met je duiven bezig bent geweest en je hebt er alles aangedaan qua verzorging en ze super ingekorfd,dan mag er toch wel een sprankje hoop zijn op succes.
Een oudere liefhebber beschreef het mooi ”We hebben jaren lang met allemaal dezelfde middenklasse autootjes tegen elkaar geracet en dat was prachtig en gaf voldoening .Tot dat Max Verstappen mee ging doen met een formule 1 auto. Dat was lachen voor Max want als hij geen pech kreeg won hij alles. Nu er steeds meer formule 1 coureurs op ons circuit verschijnen maken zij helemaal de dienst uit en is er voor ons midden klas autocoureurs geen reet meer aan. We rijden wekelijks alleen nog als volledig kansloze idioten mee omdat het vroeger (toen we nog met dezelfde auto’s tegen elkaar reden) zo leuk was. En als je tijd dan (qua leeftijd) ook nog beperkt is dan is de keus snel gemaakt.
We hadden deze week alleen de bevlogen jonge duiven ingekorfd en de ploeg late jonge laten zitten. Mijn eigen auto stond in de garage en moest gerepareerd worden. Ik kon de hele ploeg niet in een luxe auto kwijt, dus was de keuze snel gemaakt.
Ik vond het ook nogal wat om pakweg 40.000 duiven tegelijk te lossen op een 130 km met wind op staart en geen glad vliegweer. Niet voor de bevlogen jonge en oude duiven maar voor alle laatjes die voor de 2e keer in de mand zaten. Je moet je dan afvragen of het middel (het volgen van een hitteprotocol) dan niet erger is dan de kwaal.
Want we zagen al heel snel dat het voor veel duiven een moeilijk vluchtje zou worden. Dat konden we zien aan het vlieg gedrag van de duiven. Een koppeltje duiven vloog rond de tijd dat we ze verwachtten strak en goed over.
Maar dan zagen we al snel duiven heel hoog over vliegen ,echt zo hoog dat je er op gefocust moest blijven om ze te zien. En dan al snel koppeltjes van oost naar west en van west naar oost. Aangezien Biergies nogal oostelijk ligt en er geen andere afdelingen waren gelost die in ons vlieggebied konden vliegen wisten we dat dit Zuid-Hollandse duiven moesten zijn.
Het zag er niet echt lekker uit als je al die zoekende duiven heen en weer zag vliegen. Onder tussen was er net na dat eerste koppeltje voor ons ook een duifje gearriveerd. Zenuwachtig viel ze net voor de valklep waar geen antennes liggen en besloot na enige seconden weer op te stijgen zonder geconstateerd te zijn. Gelukkig diende al snel nummer 2 zich aan en toen besloot nummer 1 ook om zich te laten constateren.
Dan komen de duiven heel leuk naar huis en hebben er snel 26 van de 33 geconstateerd en zien we duidelijk dat onze duiven er in aan het komen zijn. Elke week worden ze beter en leren ze snel maar er vallen ook enkele duiven af. We hopen op nog een paar mooie midfond vluchten zodat onze jonge duiven de kans krijgen hun kwaliteiten te tonen.
Het zou heel leuk zijn om al is het maar één keer dit jonge duivenseizoen te laten zien wat we echt “onder de pannen” hebben zitten. Maar dat kan alleen als het een beetje echte vlucht wordt qua afstand en omstandigheden. Als ze ook de laatste vluchten met grote koppels naar Zuidholland komen vliegen dan hebben we weer een jaar heel veel energie in het jonge duivenspel gestoken en daar niets voor terug gekregen.
Martin.
Elke winter ontvangen we wel een aantal meldingen over Groenlingen of duiven met een vreemde ziekte. Ze kunnen niet meer eten, of lijken slijm aan de snavel te hebben. Dat zijn alvast de opvallend zichtbare symptomen van ‘het geel’, of Trichomonose, een ziekte veroorzaakt door Trichomonas gallinae. Gelukkig is de naam langer dan het beestje.
Deze ziekte wordt veroorzaakt door parasitaire flagellaten, ééncellige parasieten. Ze zijn dus erg klein (5 tot 20 micrometer) en bewegen zich voort d.m.v. een golvend membraan. Er zijn verschillende stammen gekend van T. gallinae en hun kwaadaardigheid verschilt van licht tot zeer besmettelijk. Met uitzondering van Antarctica, Groenland en Arctisch Noord-Amerika, -Europa en -Azië, worden ze overal ter wereld aangetroffen.
De Houtduif is een frequent slachtoffer van Trichomonas. Vogels met zwellingen in de snavel kunnen grotere voedselitems niet meer doorslikken. Het besmette voedsel blijft liggen en ook de volgende is dan de pineut. (Leo Janssen)
Vogels zijn frequent het slachtoffer van deze parasiet. In de vrije natuur wordt de ziekte het meest vastgesteld bij hoenders, kraanvogels, duiven, roofvogels en zangvogels. De vaakst waargenomen en meest zichtbare symptomen bij wilde vogels zijn problemen bij het slikken, overmatige aanmaak van speeksel, diarree, zichtbare kaasachtige zwellingen in de mondholte, kortademigheid. Ernstig getroffen dieren sterven aan een besmetting door deze parasiet vermits zij niet langer voedsel kunnen inslikken. De letsels in de snavelholte nemen zoveel plaats in dat de tong zelfs kan weggedrukt worden. Vooral bij jonge duiven worden gele, kaasachtige zwellingen aangetroffen zowel in de krop als in de snavelholte.
Herkennen is echter niet altijd zo gemakkelijk. Bij de diagnose van Trichomonose is er kans op verwarring met verschillende andere ziekten zoals candidiasis (gistinfectie), capillariasis (haarwormen), pokken (virusletsels) en herpesvirus infecties bij duiven en roofvogels. Zelfs een langdurig vitamine A-tekort kan zulke letsels geven. De herkenning wordt bemoeilijkt door de variatie binnen de Trichomonas aandoening of door een wisselwerking met bacteriën en gisten.
Trichomonaden kunnen rechtstreeks worden overgedragen via kropmelk en speeksel tijdens het bedelen door de jongen, het voederen van de partner tijdens de balts, via water, via vochtige granen (de parasiet is in staat om hierin meerdere dagen te overleven) en in uitwerpselen, zoals men die vaak aantreft in natte nesten. Ook bij winterse tuinvogels is besmetting voor de hand liggend: omdat vogels met Trichomonas vaak slecht of niet meer in staat zijn grote voedselitems in te slikken, laten ze het liggen en wordt het volgende individu gemakkelijk besmet. Zo besmetten Houtduiven elkaar makkelijk via eikels. Roofvogels raken uiteraard makkelijk besmet wanneer ze een besmette prooi vangen en verorberen maar ook aaseters lopen risico, want de parasiet kan tot 48 uur overleven in een karkas. Het komt dus veel voor bij roofvogels in de winterperiode omdat ze dan gemakkelijker zieke duiven eten.
Er bestaan geneesmiddelen waarmee de dierenarts Trichomonas kan behandelen. Ver ontwikkelde zwellingen moeten soms operatief worden verwijderd. Bij wilde vogels komt het er dus op aan dat de parasiet een dodelijke uitwerking heeft omdat het vangen, en dus ook de behandeling, niet voor de hand ligt.
Er bestaan ook lichte infecties van Trichomonas waarbij de vogel zelf een immuniteit kan opbouwen maar wanneer er erge kaasachtige letsels ontstaan die het eten bemoeilijken, loopt het fout af.
Preventiemaatregelen bij wilde vogels
De trouwe tuinvogelvoederaar kan de kans op besmetting trachten in te dijken door regelmatige reiniging en desinfectie van drinkschalen en voedersilo’s of -tafels. Maar ook het toevoegen van een beetje appelazijn (15 ml per liter) aan het drinkwater is een beproefde methode ter preventie. Wilde vogels hebben best geen mogelijkheden tot direct contact met volière- of kooivogels, hun water of voedsel. Zo verhinder je dat Trichomonas in één van beide richtingen wordt verspreid. De veterinaire behandeling van grote vogels (vanaf duiven) gebeurt met tabletjes Trichocure of Spartrix (1 tablet per 500 gr vogel).
Gekleurd afdrukpreparaat (1000x) met rode bloedcellen en trichomonas met flagel (foto: Peter Coutteel)
Tekst: Gerald Driessens, Natuurpunt Studie & Peter Coutteel (Dierenartsencentrum Trigenio)
Een systeem is voor mij leidraad die in combinatie met goede duiven, een goed hok en een beetje geluk zou moeten leiden tot top prestaties. Het doel van het systeem is dus om de duiven optimaal naar een vlucht te begeleiden waardoor de kwaliteit de doorslaggevende factor is. In de periode dat er fond word gespeeld heb ik 2 systemen gehanteerd. Met beide systemen zijn er successen behaald en ik kan niet zeggen welk systeem beter is. De jaren 2013 en 2014 is er totaal weduwschap gespeeld met als resultaat, 2e nationaal kampioen onaangewezen, 3x teletekst waarvan de 1e NPO. Op nest is vanaf 2015 gespeeld met alle resultaten die je terug kan vinden onder het menu resultaten. Ook nu anno 2020 is er nog steeds gekozen bij het nestspel, hoewel het wat ingewikkelder is dan weduwschap past het me beter. |
De duiven zijn dus in 2013/2014 op totaal weduwschap gespeeld, ik heb voor deze manier gekozen omdat ik op deze manier alle duiven kan spelen, de duiven goed trainen en vanwege het feit dat het eenvoudiger is. Daarnaast geeft het me de mogelijkheid om zowel doffers als duivinnen te selecteren op prestaties wat later ook in de kweek ten goede zal komen. De vliegduiven werden altijd gekoppeld zodat de eerste vluchten op nest werden gespeeld, dit is het eerste nest van de duiven! Ze hebben dus geen ronde winterkweek gedaan. Omdat de vluchten half juni beginnen wil ik de duiven vanaf begin mei op weduwschap hebben zodat de duiven zeker 5 vluchten kunnen wennen aan het weduwschap. De duiven gaan vanaf de eerste vlucht ( mits goed weer) wekelijks mee t/m 10 dagen voor inkorving van de eerste marathonvlucht. De training van de duiven word zodra ze gekoppeld zijn gestart en word in 3 weken opgevoerd van 30 minuten naar 75 minuten, op nest is moet je nog wel eens in de weer met de vlag. Wanneer ze eenmaal op weduwschap zitten gaat dit vanzelf ( mits gezond). vanaf 2 weken voor de eerste marathonvlucht voeren wij de training nogmaals op naar 2x daags waarvan 1 uur verplicht en 15 minuten vrij spelen. Voor wat betreft rijden met de duiven, dit doe ik 1x per week gedurende de marathon vluchten en wel op de zondag voor inkorving en dan alleen de duiven die zaterdags ervoor geen marathon vlucht hebben gehad!!! Na deze lapvluchten mogen de duiven de rest van de dag bij elkaar blijven. De dinsdag voor inkorving word dan niet meer getoond. De duiven gaan in principe vanaf de start elke week mee tot 14 dagen voor eerste marathon vlucht. Wij hebben de duiven altijd 1x een eendaagse fondvlucht gegeven. Het weekend voor inmanden word zelf gereden ( +/- 80 km) en dit herhaalt zich dan 8 weken lang op zondag. Medische begeleiding: Voeding: Bron: site Frank Zwiers |
Als klapper van het regenseizoen 2023 werd Perpignan na 3 dagen uitstel gelost om 07.15 uur onder prima vliegomstandigheden, zij het dat er iets te veel west in de wind zat om nationaal hoge ogen te gooien. Bij IFC Zeeland waren 235 duiven ingemand door 28 liefhebbers. Op de dag van lossing kwamen er geen duiven meer door. De volgende morgen werd het bal geopend door John Lindenberg. John had zijn antennes nog niet op de hokken liggen en toen hij deze om 05.30 uur had geïnstalleerd zat de 20-1397125 ineens op het hok. Vermoedelijk heeft deze rode doffer al op het dak gezeten en is hij wakker geworden van het gerommel van John. Thuis maar nog niet binnen… Uiteindelijk heeft John hem op een trapje van het hok gepakt. De Rode Hommes, zoals de winnaar heet heeft John als zomerjong gekregen van de Comb. J. Hommes en Zonen uit Akersloot. In de afstamming zien we gekende namen van Noordhollandse liefhebbers zoals “De Narbonne en de Veerman” van Robbie Timmermans; “De Gouden 10” van Fré de Boer en de “Paco en de Dax doffer”van Kees Droog. De winnaar is ingekorfd op Perpignan op een groot jong en verse eieren. Zijn duivin had op de dag van inkorving haar 2e ei gelegd en klaarblijkelijk als net zo gemotiveerd als de winnaar, want zij was de 3e duif van Perpignan (prijs 32) bij John. Best of the rest was Aart Jan Maljaars, die met zijn kleine topkolonie weer een superjaar draait. Het brons gaat naar Arie Coppoolse, die zeker ook met een tevreden gevoel zal terugkijken op Perpignan.
Van de 28 deelnemende liefhebbers wisten er 23 één of meerdere duiven in de prijzen te klasseren. Uitblinkers (1:4) op Perpignan waren H.M. Calon met 80% prijs (4/5). Een score van 67% prijs werd gehaald door Ab van de Linde (4/6) en Frank Calon (2/3). 50% prijs werd behaald door Comb. Krijger en Zn. (4/8)en Chris Paauwe (7/14).
7 augustus 2023 Perpignan – 235 duiven – 28 deelnemers – IFC Zeeland: 1 J.J. Lindenberg; 2 A.J. Maljaars; 3 A. Coppoolse; 4 P. de Nooijer & zn.; 5 Chris Paauwe 6, 10 Comb. Krijger en Zn.; 7 Eric Dek; 8 M&P Schroevers; 9 Bruggeman-Zegers.
IFC Zeeland Jaap Bruggeman
Er werden de afgelopen periode weer diverse duiven aangeboden met stamkaarten waarop op zijn zachtst gezegd wel iets op viel aan te merken. Het is van alle tijden dat wanneer er ergens geld mee te verdienen valt de eerlijkheid van de meeste mensen zijn grenzen kent. En een ieder, dus ook iedere duivenmelker, hanteert zijn eigen grenzen voor wat hij eerlijk vindt of niet. Wat veel gebeurt is dat de naam van de fokker van de duif wordt weggelaten. Dit wordt soms onbewust gedaan omdat de stamkaart in plaats van op eigenaar op ras wordt uitgeprint. Dikwijls gebeurt het ook bewust bijvoorbeeld als er onenigheid is tussen de fokker en de latere eigenaar. Of als de fokker van de duif een onbekend liefhebber is. Duiven met namen van bekende liefhebbers op de stamboom brengen immers veel meer op. Dus gebeurt het ook regelmatig dat in plaats van de eigenlijke fokker van de duif, de naam van de fokker van de ouders van die duif wordt genoemd omdat die commercieel interessanter is. Maar ook dit gebeurt lang niet altijd bewust is mijn ervaring.
Wanneer is iets bedrog is de vraag die mij nogal eens gesteld wordt. Duidelijk is dat er een onjuiste voorstelling van zaken wordt opgewekt met bovengenoemde zaken. Wanneer dit met opzet wordt gedaan zou je mijn inziens wel kunnen stellen dat hier sprake is van bedrog. Echter de vraag hierbij is ook wie hier benadeeld wordt. De liefhebber wiens naam ontbreekt op een stamkaart zal zeggen dat hij wordt benadeeld, want hij krijgt namelijk niet de eer die hem toekomt als kweker van de desbetreffende duif. Of wordt de koper van de duif benadeeld omdat hij waarschijnlijk een hogere prijs voor de duif zal moeten betalen als de suggestie is gewekt dat de desbetreffende duif of diens ouders rechtstreeks afkomstig is/zijn van een top hok? Of loopt de liefhebber wiens naam ten onrechte wordt genoemd nu inkomsten mis omdat de koper anders wellicht bij hem een duif had aangeschaft? In dat geval kan ook hij zich gedupeerd voelen. Ik ben wel benieuwd naar de reacties van mijn lezers.
Zojuist hebben wij het verdrietige nieuws ontvangen dat ons bestuurslid Mat Weststrate vrijdagnacht is overleden. Mat voelde zich al langere tijd niet fit, maar dit overlijden komt, voor ons, zeer onverwacht.
We herinneren Mat als een gedreven bestuurder die zich, helaas, maar korte tijd kon inzetten voor onze afdeling Zeeland. We zijn dankbaar voor alles wat hij op alle gebied in de duivensport heeft gedaan.
We willen zijn kinderen en naaste familie en vrienden heel veel sterkte toewensen met dit verlies. Het zal niet meevallen om zo’n plotseling verlies te moeten verwerken.
Bestuur Afdeling Zeeland96